Багатокритеріальна оцінка професійних якостей диспетчерського персоналу залізниць із використанням комп'ютерних тренажерів
- Деталі
- Категорія: Зміст №2 2022
- Останнє оновлення: 17 серпня 2022
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 2081
Authors:
А.Урсарова, orcid.org/0000-0002-2879-8857, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Р.Муссалієва, orcid.org/0000-0001-8867-9932, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Б.Муссабаєв, orcid.org/0000-0002-1794-7554, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Д.Козаченко, orcid.org/0000-0003-2611-1350, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Р.Вернигора, orcid.org/0000-0001-7618-4617, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022, (2): 141 - 147
https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-2/141
Abstract:
Мета. Розробка формальних методів оцінки професійної підготовки оперативно-диспетчерського персоналу залізничних станцій.
Методика. В якості методів дослідження обрані методи імітаційного моделювання для отримання показників роботи людини-диспетчера в заданих експлуатаційних умовах, а також методи кластерного й дискримінантного аналізу для оцінки отриманих результатів.
Результати. Людський фактор є одним з основних чинників, що визначає ефективність функціонування технічних систем у цілому та залізничної транспортної системи зокрема. Аналіз причин транспортних пригод показує, що від 63 до 95 % із них тим чи іншим чином пов’язані з людським фактором. У зв’язку з цим проблема об’єктивної оцінки якості підготовки оперативно-диспетчерського персоналу та його впливу на показники якості й функціонування залізничного транспорту, у тому числі показники безпеки, розглянуті у цій статті. На основі виконаних досліджень та їх результатів був розроблений тренажер чергового по залізничній станції.
Наукова новизна. Полягає у вдосконаленні імітаційної моделі функціонування залізничної станції на основі використання детермінованих кінцевих автоматів для формалізації технологічних процесів. Запропонований підхід дозволяє імітувати процеси, що відбуваються на залізничних станціях як у результаті правильних, так і помилкових дій чергових по станціях. Також у роботі запропоновано удосконалений метод оцінки професійної підготовки черговим по станціях, заснований на застосуванні методів кластерного й дискримінантного аналізу, що забезпечує зниження впливу суб’єктивних факторів при вирішенні даного завдання.
Практична значимість. Запропоновані методи використані при розробці тренажерів чергових по станціях. Використання формальних методів кластерного й дискримінантного аналізу дозволяє, з одного боку, забезпечити участь людини в оцінці рівня професійної підготовки чергових по станціях на етапі формування навчальної вибірки для аналізу, а з іншого – формально встановлювати належність тренованого до групи певного рівня підготовки та виключити вплив суб’єктивних факторів при оцінці результатів тренування окремих претендентів.
Ключові слова: залізничний транспорт, безпека руху, людський фактор, професійний відбір, тренажер, імітаційне моделювання
References.
1. Kozachenko, D. R., Vernigora, R., Balanov, V. N., Berezovy, N., Yelnikova, L., & Germanyuk, Y. (2014). Evaluation of the Transition to the Organization of Freight Trains Traffic by the Schedule. Transport Problems, 11(1), 41-48. https://doi.org/10.20858/tp.2016.11.1.4.
2. Taran, I. A., & Klimenko, I. Yu. (2014). Transfer ratio of double-split transmissions in case of planetary gear input. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (6), 60-66.
3. Naumov, V., Taran, I., Litvinova, Z., & Bauer, M. (2020). Optimizing resources of multimodal transport terminal for material flow service. Sustainability (Switzerland), 12(16), 6545. https://doi.org/10.3390/su12166545.
4. Samorodov, V., Bondarenko, A., Taran, I., & Klymenko, I. (2020). Power flows in a hydrostatic-mechanical transmission of a mining locomotive during the braking process. Transport Problems, 15(3), 17-28. https://doi.org/10.21307/tp-2020-030.
5. Derksen, M. (2014). Turning men into machines? Scientific management, industrial psychology, and the “human factor”. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 50(2), 148-165. https://doi.org/10.1002/jhbs.21650.
6. GOST 26387-84 Man-machine system. Terms and Definitions (n.d.). Retrieved from http://helpnik.college.ks.ua/standart/gost/Catalog/Index/1/1563.htm.
7. Evans, A. W. (2010). Fatal train accidents on Europe’s railways: 1980–2009. Accident Analysis and Prevention, 43, 391-401. https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.09.009.
8. Tokmurzina-Kobernyak, N., Vakhitova, L., & Ursarova, A. (2020). To the question of ensuring traffic safety by railway transport. Bulletin of KazATC, 4(115), 137-144. Retrieved from https://vestnik.alt.edu.kz/index.php/journal/issue/view/1/1.
9. Di Grazia, G., Vittorini, B., Carlizza, L., Lamedica, R., & Fabbri, G. (2014). Human factor relevance in safety assurance of railway operations. 2014 AEIT Annual Conference – From Research to Industry: The Need for a More Effective Technology Transfer (AEIT), 1-6. https:// doi: 10.1109/AEIT.2014.7002059.
10. Wang, Y., Zheng, W., Dong, H., & Gao, P. (2020). Factors correlation mining on railway accidents using association rule learning algorithm. 2020 IEEE 23 rd International Conference on Intelligent Transportation Systems, 1-6. https://doi.org/10.1109/ITSC45102.2020.9294317.
11. Vorobyov, V., Manakov, A., & Repina, I. (2018). Economic assessment of the control of human factor impact on faults of technical facilities in railway-transport technological processes. MATEC Web Conf. Siberian Transport Forum – TransSiberia 2018, 239. https://doi.org/10.1051/matecconf/201823908011.
12. Samsonkin, V., & Goretskyi, O. (2020). Control Technology of Railway Traffic Safety: A System Approach and Digitalization. TRANSBALTICA XI: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2021. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_66.
13. Zavyalov, А., Aksenov, V., Siniakina, I., Volkova, Е., & Gulyaev, А. (2019). Analysis of the Human Factor Influence on the Quality of Work of Railway Station. IEEE Conference of Russian Young Researchers in Electrical and Electronic Engineering (EIConRus), 2019, 2311-2316. https://doi.org/10.1109/EIConRus.2019.8657229.
14. Kozachenko, D. N., Verlan, A. I., & Korobiova, R. H. (2021). Development of Analytical Methods for Calculating Time Standards for Shunting Operations. Science and transport progress, 1(91), 51-64. https://doi.org/10.15802/stp2021/228097.
15. Kyriakidis, M., Majumdar, A., & Ochieng, W. Y. (2018). The human performance railway operational index – a novel approach to assess human performance for railway operations. Reliability Engineering & System Safety, 170, 226-243. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.10.012.
16. Boudnaya, J., Mkhida, A., & Idrissi, B. B. (2015). Dependability Assessment of the Railway Signalling Systems Based on the Stochastic Petri Nets Analysis. International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, 3(2), 90-96. Retrieved from https://www.ijisae.org/IJISAE/article/view/547.
17. Shalyagin, D., & Nichiporuk, V. (2012). Simulation of the work of a human operator of a train traffic control system. Nauka i tehnika transporta, (2), 16-21.
18. Ferlin, A., Qiu, S., Bon, P., Sallak, M., Dutilleul, S.C., Schon, W., & Cherfi-Boulange, Z. (2018). An Automated Method for the Study of Human Reliability in Railway Supervision Systems. EEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 19(10), 3360-3375. https://doi.org/10.1109/TITS.2017.2779565.
19. Kyrychenko, H., Berdnychenko, Yu., Strelko, O., & Shcherbyna, R. (2021). Application of the Automated System at the Change of Technology of Work of Reference Stations on the Railway (2021). Proceedings of 25 th International Scientific Conference. Transport Means 2021. Retrieved from https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-Means-2021-Part-II.pdf.
20. Sabraliev, N., Abzhapbarova, A., Nugymanova, G., Taran, I., & Zhanbirov, Z. (2019). Modern aspects of modeling of transport routes in Kazakhstan. News of the National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, Series of Geology and Technical Sciences, 2(434), 62-68. https://doi.org/10.32014/2019.2518-170X.39.
21. Bobrovskiy, V. I., Kozachenko, D. N., & Vernygora, R. V. (2014). Functional simulation of railway stations on the basis of finite-state automata. Transport Problems, 9(3), 57-66. Retrieved from http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2014/zeszyt3/2014t9z3_06.pdf.
Наступні статті з поточного розділу:
- Застосування логістичної концепції для організації навчання малокомплектних груп у закладах вищої освіти - 17/08/2022 02:46
- Трансформація металургійної галузі України з концепції «Індустрія 4.0» до капіталізму стейкхолдерів - 17/08/2022 02:46
- Вартість формування та проблеми ефективної реалізації трудового потенціалу в Україні - 17/08/2022 02:46
- Стратегічна діагностика в системі контролінгу фінансових результатів діяльності підприємства - 17/08/2022 02:46
- Науково-навчальний консорціум як інституційна проекція інноваційної підготовки фахівців - 17/08/2022 02:46
Попередні статті з поточного розділу:
- Управління структурними змінами в системі формування економіки сталого розвитку - 17/08/2022 02:46
- Інформаційно-комунікаційні технології як інструмент і стимул прийняття стратегічних рішень - 17/08/2022 02:46
- Математичне 3D-моделювання процесу формоутворення відновлюваних поверхонь у ремонтному виробництві - 17/08/2022 02:46
- Моделювання доставки вантажів автомобільним перевізником: приклад транспортної компанії - 17/08/2022 02:46
- Нереляційний підхід при розробці бази знань прототипу експертної системи - 17/08/2022 02:46
- Державна політика України у сфері охорони навколишнього природного середовища в контексті євроінтеграції - 17/08/2022 02:46
- Вплив промислового фінансового розвитку на прискорення деградації навколишнього середовища в Бангладеш - 17/08/2022 02:46
- Дослідження властивостей литого асфальту з електропічного шлакового заповнювача - 17/08/2022 02:46
- Удосконалення технології бетону та будівельних розчинів із використанням вторинних мінеральних ресурсів - 17/08/2022 02:46
- Дослідження хімічного складу вторинних мідних анодів із водних відходів процесу нафтопереробки - 17/08/2022 02:46