Статті
Соціальна відповідальність як чинник забезпечення економічної стійкості підприємств
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2024
- Останнє оновлення: 28 грудня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 128
Authors:
К.В.Багацька*, orcid.org/0000-0003-2184-2971, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Н.І.Климаш, orcid.org/0000-0002-0604-5344, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Л.М.Духновська, orcid.org/0000-0002-4617-4108, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Т.В.Ганущак, orcid.org/0000-0001-6677-3311, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Т.В.Пашкуда, orcid.org/0000-0002-0490-9321, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (6): 186 - 192
https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-6/186
Abstract:
Мета. Проаналізувати вплив корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) на забезпечення економічної стійкості підприємств, обґрунтувати зміни напрямів КСВ в умовах війни та економічної кризи. Встановити, які нові пріоритетні напрями КСВ постали за умов війни; виявити характер зміни пріоритетів КСВ; вказати на актуальні напрями КСВ у зазначених умовах; встановити, які нові властивості має набути КСВ для забезпечення її належної ефективності.
Методика. Метод критичного аналізу задіяно для дослідження впливу КСВ на забезпечення економічної стійкості підприємств. Метод аналізу й синтезу – для обґрунтування зміни напрямів КСВ в умовах війни, виявлення характеру зміни пріоритетів КСВ, актуальних напрямів КСВ, встановлення, які нові властивості має набути КСВ для забезпечення її належної ефективності. Метод логічного аналізу статистичних даних – щоб виявити значні темпи зміни пріоритетів КСВ і нерівномірність трендів збільшення участі підприємств у КСВ за окремими напрямами.
Результати. Встановлено, що за нових викликів КСВ потребує змін цілей і напрямів. Виявлені значні темпи зміни пріоритетів КСВ в умовах війни, нерівномірність трендів збільшення участі підприємств у КСВ за окремими напрямами й диференціація участі малого, середнього бізнесу, великих підприємств у КСВ. Зазначена необхідність зміни підходів політики КСВ, спрямованої на персонал. Указано на важливість агресивної ринкової стратегії КСВ. Указані загрози для впровадження КСВ і можливі негативні наслідки для державного управління соціальною сферою.
Наукова новизна. Указано на потребу гнучкості та адаптивності КСВ у відповідності до динамічних змін викликів. Зазначена необхідність формування та зміцнення консолідованої КСВ усіх стейкхолдерів, що обумовлює нову парадигму КСВ – забезпечення позитивного синергетичного ефекту взаємодії всіх суб’єктів середовища КСВ.
Практична значимість. Виявлені актуальні напрями КСВ в умовах війни й вектори дії інвестицій у соціальну відповідальність для набування економічної стійкості підприємств.
Ключові слова: соціальна відповідальність, економічна стійкість, підприємство, умови війни, зміна пріоритетів
References.
1. European Business Association (2024). How leaders are navigating the Fourth Industrial Revolution. Retrieved from https://eba.com.ua/en/kompaniya-deloitte-vyznachyla-chotyry-typy-upravlintsiv-yaki-zdatni-uspishno-keruvaty-biznesom-v-umovah-chetvertoyi-industrialnoyi-revolyutsiyi/.
2. Siddiqui, F., YuSheng, K., & Tajeddini, K. (2023). The role of corporate governance and reputation in the disclosure of corporate social responsibility and firm performance. Heliyon, 9(5), e16055. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16055.
3. Bileush, A. (2024). Role of corporate social responsibility in the strategic development of the enterprise. Economics Finances Law, 4, 123-126. https://doi.org/10.37634/efp.2024.4.25.
4. Vasyltsiv, T., & Vasyltsiv, G. (2022). Social responsibility of government, business, science and public. Entrepreneurship and trade, 33, 31-38. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2022-33-04.
5. Hrytsaienko, M. (2021). Formation of social responsibility in the economic mechanism of realization of social capital of the enterprise. Scientific bulletin of Odessa National University of Economics, (7-8), 130-142. https://doi.org/10.32680/2409-9260-2021-7-8-284-285-130-142.
6. Belova, T., & Krainiuchenko, O. (2024). Social responsibility as a factor for the formation of the competitive advantages of the enterprise. State and regions, 1(134), 75-79.
7. Shelest, O. L., & Obydiennova, T. S. (2023). Improving the methods of increaseing the social responsibility of the organization under the conditions of the state of martial. Adaptive management: theory and practice. Economy series, 17(34). https://doi.org/10.33296/2707-0654-17(34)-15.
8. Nitsenko, V., Dankevych, A., Dzoba, O., Ustenko, A., & Bashynska, Yu. (2024). Ethical and social incentives for the transformation of the business model of enterprise management in conditions of sustainable development. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (4), 172-179. https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-4/172.
9. Bolourian, S., Angus, A., & Alinaghian, L. (2021). The impact of corporate governance on corporate social responsibility at the board-level: A critical assessment. Journal of Cleaner Production, 291, 125752. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125752.
10. Zaman, R., Nadeem, M., & Carvajal, M. (2021). Corporate governance and corporate social responsibility synergies: evidence from New Zealand. Meditari Accountancy Research, 29(1), 135-160. https://doi.org/10.1108/MEDAR-12-2019-0649.
11. Jurić, A., Zupanc, A., & Štrukelj, T. (2019). Impact of Social Responsibility on the Quality of Company Governance. Naše gospodarstvo/Our Economy, 65(2), 21-29. https://doi.org/10.2478/ngoe-2019-0008.
12. Mainka, M. K., Melnichenko, O., Tsybrovskyi, A., Sidielnikov, D., Nitsenko, V., & Zakharin, S. (2023). Strategies of Socially Responsible Marketing of Companies in the Sphere of Sports. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2(49), 435-444. https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.49.2023.3988.
13. Nguyen Kim, Q. T. (2024). Corporate governance, corporate social responsibility and bank performance in Vietnam with mediators. Cogent Business & Management, 11(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2336654.
14. Anh, N. V., & Phuong Thao, N. T. (2021). Impact of CSR activities towards adoption of mobile banking. Cogent Business & Management, 8(1), 1962486. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1962486.
15. Hunjra, A. I., Jebabli, I., Thrikawala, S. S., Alawi, S. M., & Mehmood, R. (2024). How do corporate governance and corporate social responsibility affect credit risk? Research in International Business and Finance, 67, 102139. https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2023.102139.
16. Yoon, B., & Chung, Y. (2018). The effects of corporate social responsibility on firm performance: A stakeholder approach. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, 89-96. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.10.005.
17. Cherian, J., Umar, M., Thu, P. A., Nguyen-Trang, T., Sial, M. S., & Khuong, N. V. (2019). Does corporate social responsibility affect the financial performance of the manufacturing sector? Evidence from an emerging economy. Sustainability, 11(4), 1182. https://doi.org/10.3390/su11041182.
18. Ledi, K. K., & Ameza-Xemalordzo, E. (2023). Rippling effect of corporate governance and corporate social responsibility synergy on firm performance: The mediating role of corporate image. Cogent Business & Management, 10(2), 2210353. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2210353.
19. Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate social responsibility and financial performance: An empirical analysis of Indian banks. Future Business Journal, 4(1), 84-93. https://doi.org/10.1016/j.fbj.2017.12.002.
20. Xu, E. G., Graves, C., Shan, Y. G., & Yang, J. W. (2022). The mediating role of corporate social responsibility in corporate governance and firm performance. Journal of Cleaner Production, 375, 134165. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.134165.
21. Magrizos, S., Apospori, E., Carrigan, M., & Jones, R. (2021). Is CSR the panacea for SMEs? A study of socially responsible SMEs during economic crisis. European Management Journal, 39(2), 291-303. https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.06.002.
22. Bacinello, E., Tontini, G., & Alberton, A. (2021). Influence of corporate social responsibility on sustainable practices of small and medium-sized enterprises: Implications on business performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(2), 776-785. https://doi.org/10.1002/csr.2087.
23. Karpenko, O. O., & Mandzyuk, N. K. (2018). Social responsibility as a factor of domestic enterprises economic development. Efficient economy, 4.
24. European Business Association (2024). Researches. Business Forecasts. Retrieved from https://eba.com.ua/research/doslidzhennya-ta-analityka/.
25. Bilan, O. (2020). Corporate social responsibility as a factor of increasing the company value. Economics and enterprise management, 54, 75-79. https://doi.org/10.32843/bses.54-11.
26. State Statistics Service of Ukraine (2023). Basic indicators of enterprises activity by their size. Activity of large, medium, small and micro-entrepreneurship entities. Statistical yearbook. Retrieved from https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publ9_u.htm.
27. CSR-Ukraine (2024). How young people react to the social responsibility of business – the results of a national survey. Retrieved from https://csr-ukraine.org/news/yak-molod-reaguie-na-socialnu-vidpovi/.
28. Ganushchak-Efimenko, L., Shcherbak, V., & Nifatova, O. (2018). Assessing the effects of socially responsible strategic partnerships on building brand equity of integrated business structures in Ukraine. Oeconomia Copernicana, 4, 715-730.
Наступні статті з поточного розділу:
Попередні статті з поточного розділу:
- Інноваційні підходи до оцінювання потенціалу енергоефективності на підприємствах - 28/12/2024 02:05
- Оцінювання економічної безпеки промислового підприємства в парадигмі системно-синергетичного підходу - 28/12/2024 02:05
- Вплив урбанізації на соціально-економічний розвиток: досвід Польщі, Іспанії, України - 28/12/2024 02:05
- Аналітичні дослідження динамічних властивостей непрямих нагрівачів нафти - 28/12/2024 02:05
- Підвищення ефективності управління транспортними та енергетичними ресурсами логістичної системи промислового підприємства - 28/12/2024 02:05
- Підвищення захищеності автоматизованих наземних робототехнічних платформ в умовах радіоелектронної боротьби - 28/12/2024 02:05
- Модель оптимального управління параметрами завантажування шихтою металовідновлювальних установок - 28/12/2024 02:05
- Оцінювання безпеки освіти України в контексті інтеграції ШІ для прискореного післявоєнного відновлення - 28/12/2024 02:05
- Алгоритм оцінки моделі управління охороною праці в цивільній авіації Республіки Казахстан - 28/12/2024 02:05
- Взаємозв’язок розвитку культури безпеки та виконанням безпекових вимог в організаціях - 28/12/2024 02:05