Статті
Оцінювання безпеки освіти України в контексті інтеграції ШІ для прискореного післявоєнного відновлення
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2024
- Останнє оновлення: 28 грудня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 131
Authors:
В.Д.Залізко*, orcid.org/0000-0001-5362-8270, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна; Цюріхській педагогічний університет, м. Цюріх, Швейцарія, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
А.М.Черняк, orcid.org/0000-0002-4958-783X, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Д.В.Новак, orcid.org/0000-0001-7448-6101, Познанський економічний університет, м. Познань, Республіка Польща, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В.Ю.Артемов, orcid.org/0000-0002-5290-4496, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (6): 119 - 128
https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-6/119
Abstract:
Мета. Інтегральне оцінювання безпекової ситуації в українській системі освіти в умовах інтенсивного впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) та висвітлення перспективних сценаріїв післявоєнної відбудови України на прикладі сільської освіти.
Методика. В основу наукового дослідження були покладені загальнонаукові методи, що доповнені комплексним економетричним аналізом основних індикаторів безпеки освіти України. Також використані методи оптимізації та інтегрального оцінювання, що не потребують залучення експертів із різних сфер освітньої діяльності. Ключовим інструментом у використаній методиці інтегрального багатофакторного оцінювання є модуль інтелектуального економіко-математичного моделювання та прогнозування оптимістичного, реалістичного й песимістичного сценаріїв упровадження цифрових ініціатив для післявоєнного відновлення освітньої системи України, що реалізовано через метод головних, «t-критерію» під час розрахунку скалярних порогових значень на основі IBM SPSS Modeler, AI-Prophet, Cloud Pak for Data та R-Studio AI.
Результати. У роботі висвітлені ключові фактори, що впливають на рівень безпеки української системи сільської освіти, та визначено відповідний інтегральний освітній індекс безпеки, який у подальших дослідженнях може відігравати ключову роль у зміцненні економічної безпеки національного господарства в епоху післявоєнного відновлення країни та становлення нової цифрової економіки України. На основі отриманої інтегральної оцінки безпеки освітньої системи авторами виділені ймовірні траєкторії трансформації освітніх процесів у контексті використання технологій ШІ. Запропоновані ключові сценарії удосконалення тактичних і стратегічних інструментів управління освітньої галуззю для прискорення процесів якісної цифрової трансформації, спрямованої на післявоєнне відновлення України.
Наукова новизна. На основі розробленої інноваційної цифрової платформи Central European Network for Sustainable and Innovative Economy була створена програма з відкритим кодом IIS-GPT 3, до якої, на відміну від існуючих аналогів, інтегровані нові алгоритми використання технології ШІ для прогнозування ключових безпекових індикаторів на основі SPSS і AI-Prophet. Це уможливило проведення незалежного інтегрального оцінювання, моделювання та прогнозування трансформації процесів зміцнення освітньої безпеки України в контексті післявоєнного відновлення.
Практична значимість. Проведене дослідження доводить актуальність сучасної вітчизняної освітньої політики цифровізації та вказує на потенційні переваги, виклики й ризики, зокрема щодо імплементації цифрового середовища з елементами ШІ «Мрія», яке може стати геймченджером в українській освіті. Матеріали дослідження формують наукову базу для подальшого системного аналізу ключових післявоєнних імперативів освітньої безпеки України.
Ключові слова: безпека освіти України, Штучний інтелект, цифрова трансформація, цифровізація, післявоєнне відновлення
References.
1. Lee, V., Pope, D., Miles, S., & Zarate, R. (2024). Cheating in the age of generative AI: A high school survey study of cheating behaviors before and after the release of ChatGPT. Computers and Education: Artificial Intelligence, 7, 1-10, 100253. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100253.
2. Alfredo, R., Echeverria, V., Jin, Y., & Yan, L. (2024). Human-centred learning analytics and AI in education: a systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6, 100215. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100215.
3. Dyvan, K., Srinivasa, S., Suri, G., Agarwal, S., & Ram, P. (2023). Creating educational content based on artificial intelligence and expanding the learning path to increase student engagement. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100-110. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100110.
4. Weissman, S., Ayalon, M., & Leikin, R. (2023). Unravelling Tutors’ Conceptions of Teaching Mathematics in Virtual School Using a Goal-Action Model. International Journal of Science and Mathematics Education, 21, 1521-1543. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10300-7.
5. Vizcaíno-Verdú, A., & Abidin, C. (2023). TeachTok: Teachers of TikTok, micro-celebrification, and fun learning communities. Teaching and Teacher Education, 123, 103978. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103978.
6. Beege, M., Schroeder, L., Heidig, S., Rey, G., & Schneider, S. (2023). The instructor presence effect and its moderators in instructional video: A series of meta-analyses. Educational Research Review, 41, 100564. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100564.
7. Samusevych, Y., Novikov, V., Artyukhov, A., & Vasylieva, T. (2021). Convergence trends in the “economy ‒ education ‒ digitalization ‒ national security” chain. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (6), 177-183. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-6/177.
8. Zhivko, Z., & Kuharska, L. (2019). Education in the country’s national security system. Academic notes of the University “STEP”, 2(54), 206-211. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-205-211.
9. Panfilov, O., & Savchenko, O. (2021). Education as a factor to support the National security of the state. Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University, 1(48), 146-156. https://doi.org/10.21564/2075-7190.48.224807.
10. Chiou, E., Schroeder, N., & Craig, S. (2020). How we trust, perceive, and learn from virtual humans: The influence of voice quality. Computers & Education, 146, 103756. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103756.
11. Karan, B., & Angadi, G. (2023). Potential Risks of Artificial Intelligence Integration into School Education: A Systematic Review. Bulletin of Science, Technology & Society, 43(3-4), 67-85. https://doi.org/10.1177/02704676231224705
12. Rossiter, A., Nortcliffe, A., Griffin, A., & Middleton, A. (2015). Using student generated audio to enhance learning. Journal of the Higher Education Academy, 4(302), 52-61. https://doi.org/10.11120/ened.2009.04020052.
13. Désiron, J., & Schneider, S. (2024). Listen closely: Prosodic signals in podcast support learning. Computers & Education, 216, 105051. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105051.
14. Alekseieva, K., Novikova, І., Zalizko, V., Bediukh, O., & Gupta, S. (2023). Prognosis Assessment of the Role of Digital Platforms in Providing the Internationalization of the Knowledge Economy. Technological Forecasting & Social Change (the article uses my forecasting methodology and algorithm, preprint for printing in 2023). IJERR, 31(1), 1-11. https://doi.org/10.52756/10.52756/ijerr. 2023.v31spl.001.
15. Hwang, G.-J., & Tu, Y.-F. (2021). Roles and Research Trends of Artificial Intelligence in Mathematics Education: A Bibliometric Mapping Analysis and Systematic Review. Mathematics, 9(584). https://doi.org/10.3390/math9060584.
16. Zhou, C., & Zhang, W. (2024). Computational Thinking (CT) towards Creative Action: Developing a Project-Based Instructional Taxonomy (PBIT) in AI Education. Education Sciences, 14, 134. https://doi.org/10.3390/educsci14020134hjjj.
17. Scutari, M., & Denis, J.-B. (2021). Bayesian Networks: With Examples in R (2 nd ed.). Chapman and Hall/CRC. https://doi.org/10.1201/9780429347436.
18. Methodology for calculating the level of economic security of Ukraine: order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 60 dated 03.2.2007. Retrieved from https://zakononline.com.ua/documents/show/117663___531337.
19. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). On the approval of Methodological recommendations for calculating the level of economic security of Ukraine. Ministry of Economy of Ukraine 29.10.2013, Order No. 1277. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1277731-13#Text.
20. Leviatan, D., & Shevchuk, I. (2023). Coconvex Approximation of Periodic Functions. Constructive Approximation, 57, 695-726. https://doi.org/10.1007/s00365-022-09597-y.
21. Statistical Yearbook of Ukraine for 2022. State Statistics Service of Ukraine (2022). Retrieved from https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_22_u.pdf.
22. Public report of the Head of the State Education Quality Service of Ukraine for 2023. State Education Quality Service of Ukraine (2023). Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/Zvit_Golovi_SQE_16.02.2024.pdf.
Наступні статті з поточного розділу:
- Забезпечення операційної ефективності гірничого-металургійних підприємств на засадах сталого розвитку - 28/12/2024 02:05
- Автоматизована система тестування й контролю знань студентів ZELIS - 28/12/2024 02:05
- Соціальна відповідальність як чинник забезпечення економічної стійкості підприємств - 28/12/2024 02:05
- Інноваційні підходи до оцінювання потенціалу енергоефективності на підприємствах - 28/12/2024 02:05
- Оцінювання економічної безпеки промислового підприємства в парадигмі системно-синергетичного підходу - 28/12/2024 02:05
- Вплив урбанізації на соціально-економічний розвиток: досвід Польщі, Іспанії, України - 28/12/2024 02:05
- Аналітичні дослідження динамічних властивостей непрямих нагрівачів нафти - 28/12/2024 02:05
- Підвищення ефективності управління транспортними та енергетичними ресурсами логістичної системи промислового підприємства - 28/12/2024 02:05
- Підвищення захищеності автоматизованих наземних робототехнічних платформ в умовах радіоелектронної боротьби - 28/12/2024 02:05
- Модель оптимального управління параметрами завантажування шихтою металовідновлювальних установок - 28/12/2024 02:05
Попередні статті з поточного розділу:
- Алгоритм оцінки моделі управління охороною праці в цивільній авіації Республіки Казахстан - 28/12/2024 02:05
- Взаємозв’язок розвитку культури безпеки та виконанням безпекових вимог в організаціях - 28/12/2024 02:05
- Коефіцієнт техногенної небезпеки піщано-смоляних сумішей у ливарному виробництві - 28/12/2024 02:05
- Екологічні особливості формування рослинного покриву сміттєзвалищ Львівської області (Україна) - 28/12/2024 02:05
- Місце повної потужності в миттєвій потужності лінійного чотириполюсника при синусоїдальному струмі - 28/12/2024 02:05
- Моделювання режимів роботи комплексу катодного захисту трубопроводів при переході повітряних ліній електропередач - 28/12/2024 02:05
- Підвищення ефективності функціонування електротехнічних комплексів зовнішнього освітлення - 28/12/2024 02:05
- Регулювання активної потужності вітроустановки - 28/12/2024 02:05
- Оптимізація технології переробки сировини неоднорідних карбонатних родовищ - 28/12/2024 02:05
- Аналіз міцності композитного модуля кузова вагона-вуглевоза - 28/12/2024 02:05