Статті

Оцінювання безпеки освіти України в контексті інтеграції ШІ для прискореного післявоєнного відновлення

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


В.Д.Залізко*, orcid.org/0000-0001-5362-8270, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна; Цюріхській педагогічний університет, м. Цюріх, Швейцарія, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

А.М.Черняк, orcid.org/0000-0002-4958-783X, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Д.В.Новак, orcid.org/0000-0001-7448-6101, Познанський економічний університет, м. Познань, Республіка Польща, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

В.Ю.Артемов, orcid.org/0000-0002-5290-4496, Національна академія Служби безпеки України, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (6): 119 - 128

https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-6/119



Abstract:



Мета.
Інтегральне оцінювання безпекової ситуації в українській системі освіти в умовах інтенсивного впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) та висвітлення перспективних сценаріїв післявоєнної відбудови України на прикладі сільської освіти.


Методика.
В основу наукового дослідження були покладені загальнонаукові методи, що доповнені комплексним економетричним аналізом основних індикаторів безпеки освіти України. Також використані методи оптимізації та інтегрального оцінювання, що не потребують залучення експертів із різних сфер освітньої діяльності. Ключовим інструментом у використаній методиці інтегрального багатофакторного оцінювання є модуль інтелектуального економіко-математичного моделювання та прогнозування оптимістичного, реалістичного й песимістичного сценаріїв упровадження цифрових ініціатив для післявоєнного відновлення освітньої системи України, що реалізовано через метод головних, «t-критерію» під час розрахунку скалярних порогових значень на основі IBM SPSS Modeler, AI-Prophet, Cloud Pak for Data та R-Studio AI.



Результати.
У роботі висвітлені ключові фактори, що впливають на рівень безпеки української системи сільської освіти, та визначено відповідний інтегральний освітній індекс безпеки, який у подальших дослідженнях може відігравати ключову роль у зміцненні економічної безпеки національного господарства в епоху післявоєнного відновлення країни та становлення нової цифрової економіки України. На основі отриманої інтегральної оцінки безпеки освітньої системи авторами виділені ймовірні траєкторії трансформації освітніх процесів у контексті використання технологій ШІ. Запропоновані ключові сценарії удосконалення тактичних і стратегічних інструментів управління освітньої галуззю для прискорення процесів якісної цифрової трансформації, спрямованої на післявоєнне відновлення України.


Наукова новизна.
На основі розробленої інноваційної цифрової платформи Central European Network for Sustainable and Innovative Economy була створена програма з відкритим кодом IIS-GPT 3, до якої, на відміну від існуючих аналогів, інтегровані нові алгоритми використання технології ШІ для прогнозування ключових безпекових індикаторів на основі SPSS і AI-Prophet. Це уможливило проведення незалежного інтегрального оцінювання, моделювання та прогнозування трансформації процесів зміцнення освітньої безпеки України в контексті післявоєнного відновлення.


Практична значимість.
Проведене дослідження доводить актуальність сучасної вітчизняної освітньої політики цифровізації та вказує на потенційні переваги, виклики й ризики, зокрема щодо імплементації цифрового середовища з елементами ШІ «Мрія», яке може стати геймченджером в українській освіті. Матеріали дослідження формують наукову базу для подальшого системного аналізу ключових післявоєнних імперативів освітньої безпеки України.


Ключові слова:
безпека освіти України, Штучний інтелект, цифрова трансформація, цифровізація, післявоєнне відновлення

References.


1. Lee, V., Pope, D., Miles, S., & Zarate, R. (2024). Cheating in the age of generative AI: A high school survey study of cheating behaviors before and after the release of ChatGPT. Computers and Education: Artificial Intelligence, 7, 1-10, 100253. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100253.

2. Alfredo, R., Echeverria, V., Jin, Y., & Yan, L. (2024). Human-centred learning analytics and AI in education: a systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6, 100215. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100215.

3. Dyvan, K., Srinivasa, S., Suri, G., Agarwal, S., & Ram, P. (2023). Creating educational content based on artificial intelligence and expanding the learning path to increase student engagement. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100-110. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100110.

4. Weissman, S., Ayalon, M., & Leikin, R. (2023). Unravelling Tutors’ Conceptions of Teaching Mathematics in Virtual School Using a Goal-Action Model. International Journal of Science and Mathematics Education, 21, 1521-1543. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10300-7.

5. Vizcaíno-Verdú, A., & Abidin, C. (2023). TeachTok: Teachers of TikTok, micro-celebrification, and fun learning communities. Teaching and Teacher Education, 123, 103978. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103978.

6. Beege, M., Schroeder, L., Heidig, S., Rey, G., & Schneider, S. (2023). The instructor presence effect and its moderators in instructional video: A series of meta-analyses. Educational Research Review, 41, 100564. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100564.

7. Samusevych, Y., Novikov, V., Artyukhov, A., & Vasylieva, T. (2021). Convergence trends in the “economy ‒ education ‒ digitalization ‒ national security” chain. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (6), 177-183. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-6/177.

8. Zhivko, Z., & Kuharska, L. (2019). Education in the country’s national security system. Academic notes of the University “STEP”, 2(54), 206-211. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-205-211.

9. Panfilov, O., & Savchenko, O. (2021). Education as a factor to support the National security of the state. Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University, 1(48), 146-156. https://doi.org/10.21564/2075-7190.48.224807.

10. Chiou, E., Schroeder, N., & Craig, S. (2020). How we trust, perceive, and learn from virtual humans: The influence of voice quality. Computers & Education, 146, 103756. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103756.

11. Karan, B., & Angadi, G. (2023). Potential Risks of Artificial Intelligence Integration into School Education: A Systematic Review. Bulletin of Science, Technology & Society, 43(3-4), 67-85. https://doi.org/10.1177/02704676231224705

12. Rossiter, A., Nortcliffe, A., Griffin, A., & Middleton, A. (2015). Using student generated audio to enhance learning. Journal of the Higher Education Academy, 4(302), 52-61. https://doi.org/10.11120/ened.2009.04020052.

13. Désiron, J., & Schneider, S. (2024). Listen closely: Prosodic signals in podcast support learning. Computers & Education, 216, 105051. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105051.

14. Alekseieva, K., Novikova, І., Zalizko, V., Bediukh, O., & Gupta, S. (2023). Prognosis Assessment of the Role of Digital Platforms in Providing the Internationalization of the Knowledge Economy. Technological Forecasting & Social Change (the article uses my forecasting methodology and algorithm, preprint for printing in 2023). IJERR, 31(1), 1-11. https://doi.org/10.52756/10.52756/ijerr. 2023.v31spl.001.

15. Hwang, G.-J., & Tu, Y.-F. (2021). Roles and Research Trends of Artificial Intelligence in Mathematics Education: A Bibliometric Mapping Analysis and Systematic Review. Mathematics, 9(584). https://doi.org/10.3390/math9060584.

16. Zhou, C., & Zhang, W. (2024). Computational Thinking (CT) towards Creative Action: Developing a Project-Based Instructional Taxonomy (PBIT) in AI Education. Education Sciences, 14, 134. https://doi.org/10.3390/educsci14020134hjjj.

17. Scutari, M., & Denis, J.-B. (2021). Bayesian Networks: With Examples in R (2 nd ed.). Chapman and Hall/CRC. https://doi.org/10.1201/9780429347436.

18. Methodology for calculating the level of economic security of Ukraine: order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 60 dated 03.2.2007. Retrieved from https://zakononline.com.ua/documents/show/117663___531337.

19. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). On the approval of Methodological recommendations for calculating the level of economic security of Ukraine. Ministry of Economy of Ukraine 29.10.2013, Order No. 1277. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1277731-13#Text.

20. Leviatan, D., & Shevchuk, I. (2023). Coconvex Approximation of Periodic Functions. Constructive Approximation, 57, 695-726. https://doi.org/10.1007/s00365-022-09597-y.

21. Statistical Yearbook of Ukraine for 2022. State Statistics Service of Ukraine (2022). Retrieved from https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_22_u.pdf.

22. Public report of the Head of the State Education Quality Service of Ukraine for 2023. State Education Quality Service of Ukraine (2023). Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/Zvit_Golovi_SQE_16.02.2024.pdf.

 

Наступні статті з поточного розділу:

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

7599557
Сьогодні
За місяць
Всього
3188
3188
7599557

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, оф. 24 а
Тел.: +38 (066) 379 72 44.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна