Статті

Етичні й соціальні стимули трансформації бізнес-моделі управління підприємством в умовах сталого розвитку

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


В.С.Ніценко*, orcid.org/0000-0002-2185-0341, Міжнародний університет INTI, м. Путра Нілай, Малайзія; Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

А.Є.Данкевич, orcid.org/0000-0003-1801-7516, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна; ДУ «Житомирська політехніка», м. Житомир, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

О.Г.Дзьоба, orcid.org/0000-0003-0385-3693, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

А.О.Устенко, orcid.org/0000-0002-8677-4781, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Ю.І.Башинська, orcid.org/0000-0002-2457-4135, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І.Долішнього» НАН України, м. Львів, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (4): 172 - 179

https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-4/172



Abstract:



Мета.
Аналіз теоретико-методичних і практичних засад забезпечення соціально-етичних цінностей функціонування українських компаній і розробка потенційних сценаріїв розвитку подій в умовах реалізації корпоративної соціальної відповідальності (КСВ).


Методика.
Методика дослідження включає наступні методи:

- діалектичний і герменевтичний – для виявлення змін і зв’язків у соціально-орієнтованому підході компаній та їх наслідками;

- сценарного моделювання – визначення наслідків рішень, що приймаються керівництвом компаній щодо зміни соціально-етичних цінностей у коротко- й довгостроковому періоді;

- системного аналізу – аналізу взаємозв’язків змін у соціально-етичних цінностях бізнесу та їх наслідків для керівництва компанії та інших зацікавлених сторін;

- PESTLE-аналізу – для стратифікації міжнародних документів у полі СВБ і соціально-етичними та іншими чинниками, що впливають на функціонування компаній;

- групування – для класифікації компаній за дотриманням соціально-етичних принципів роботи в рамках КСВ.



Результати.
Зазначено, що в умовах сталого розвитку керівництво компаній має звертати увагу на питання СВБ, у т.ч. на соціально-етичні цінності. У міжнародному правовому полі розроблені документи під егідою ООН щодо СВБ, частина яких ратифікована в Україні. Дана група документів є необов’язковою для використання менеджментом компаній, але впливає на доступ до ринків міжнародних капіталів, рейтинг і прозорість звітності. Компанії енергетичного сектору та прокату металу впроваджують у свою практику принципи, стандарти й норми щодо соціально-етичного бізнесу, забезпечуючи позитивну репутацію та імідж, підтримуючи соціальну інфраструктуру й добробут працівників і населення в цілому тощо.


Наукова новизна.
Проведений аналіз дозволив уперше стратифікувати міжнародні документи з СВБ і чинників щодо соціально-етичних цінностей компаній з використанням PESTLE-аналізу. Розроблені та описані потенційні сценарії розвитку компаній у коротко- й довгостроковому періоді в умовах реалізації соціально-етичних стимулів у рамках КСВ бізнесу.


Практична значимість.
Приведена стратифікація міжнародних документів для соціально-етичного ведення бізнесу може бути корисною для наукової спільноти та в освітніх закладах. Розроблені сценарії функціонування компаній в умовах реалізації соціально-етичних стимулів у рамках КСВ бізнесу стануть у нагоді менеджерам компаній, фахівцям і вченим, що досліджують питання КСВ.


Ключові слова:
соціальна відповідальність бізнесу, корпоративна соціальна відповідальність, ділова етика, соціально-етичні цінності, сталість розвитку

References:


1. Shtunder, I., Kushnir, S., Perevozova, I., Kalinina, S., Savchenko, E., & Nitsenko, V. (2022). Sustainable development of the economy in the conditions of the energy crisis. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (4), 156-161. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-4/156.

2. Kolot, A. M. (2013). Corporate Social Responsibility: Evolution and Development of Theoretical Views. Ekonomichna teoriia, 4, 5-26.

3. Karpenko, O. O., & Mandzyuk, N. K. (2018). Social responsibility as a factor of domestic enterprises economic development. Efektyvna ekonomika, (4).

4. Obriza, O., & Сhernobay, L. (2024). Corporate responsibility and sustainability in business: a balanced approach to profit and social values. Economy and Society, 59. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-150.

5. Mazurenko, V. P., & Zasenko, O. Yu. (2012). The Modern Concept of Corporate Social Responsibility in International Business. Efektyvna ekonomika, (6).

6. Dzoba, O., & Stavnycha, N. (2020). Methodical basis of social security measurement of the state. Environmental Economics and Sustainable Development, 7(26), 56-62. https://doi.org/10.37100/2616-7689/2020/7(26)/7.

7. Perevozova, I. V., & Shved, O. M. (2019). Social responsibility standards of a gas supply enterprise to residential consumers. Actual problems of economy, 12, 77-83. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2019-1-222-77-83.

8. Ustenko, A., Perevozova, I., & Malynka, O. (2016). Enterprise image estimation. Problemy ta perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva, 2(2), 34-40. Retrieved from http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/piprp_2016_2%282%29__7.pdf.

9. Bazaluk, O., Yatsenko, O., Reznikova, N., Bibla, I., Karasova, N., & Nitsenko, V. (2022). International integration processes influence on welfare of country. Journal of Business Economics and Management, 23(2), 382-398. https://doi.org/10.3846/jbem.2022.16228.

10. Bashynska, Yu. I. (2021). Environmental policy in the countries of the world in the conditions of development of ecologically conscious society. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, 4, 22-27.

11. Cabinet of Ministers of Ukraine (2020). On the approval of the Concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period until 2030: Order No. 66-р January 24, 2020. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/66-2020-р?lang=en.

12. Mints, O. Y., & Kamyshnykovа, E. V. (2019). Implementation of international standards in corporate social responsibility sphere at industrial enterprises of Ukraine. Efektyvna ekonomika, 9. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.9.5.

13. Mazur, V. S. (2016). Business ethics in modern economic conditions. Aktualni pytannia, problemy ta perspektyvy rozvytku humanitarnoho znannia u suchasnomu informatsiinomu prostori: natsionalnyi ta internatsionalnyi aspekty: zb. naukovykh prats. Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/9225/1/Етика%20бізнесу%20в%20сучасних%20умовах%20господарювання.pdf.

14. Sikaliuk, A. I., Perminova, V. A., & Lytvyn, S. V. (2016). Managerial Ethics: Socio-Ethical Values of Future Managers. Scientific bulletin of Polissia, 3(7), 277-281.

15. Karavayev, I. (2020). TOP-10 rules of business ethics that are neglected in Ukraine. Yurydychna Hazeta, 15(721). Retrieved from https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/top10-pravil-biznesetiki-yakimi-nehtuyut-v-ukrayini.html.

16. Rudnik, O. R. (2021). Socially responsible business conduct is a component of sustainable development. Smart generation. Retrieved from https://tsg3.home.blog/2021/11/20/socially-responsible-business-is-a-component-of-sustainable-development/.

17. Slyvotskyi, A. (2020). Ethics in business. The Ukrainians. Retrieved from https://theukrainians.org/etyka-u-biznesi/.

18. Chernenko, D. I., Korepanov, G. S., Parfentseva, N. O., & Chala, T. G. (2019). Formation of a Metadata System for Managing Interaction with Stakeholders. Biznes Inform, 10(501), 238-244. Retrieved from https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2019-10_0-pages-238_244.pdf.

19. Huk, Yu., & Kostiuk, I. (2022). ESG for everyone: how businesses can move towards sustainable development. Retrieved from https://business.diia.gov.ua/en/cases/sistematizacia-biznes-procesiv/esg-dla-vsih-naviso-ta-ak-biznesu-perejti-na-bik-stalogo-rozvitku.

20. CSR Ukraine (2023). A CSR model for companies in times of war. Retrieved from https://csr-ukraine.org/news/model-ksv-dlya-kompaniy-pid-chas-viyni/.

 

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

7040076
Сьогодні
За місяць
Всього
1434
209154
7040076

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна