Статті
Конвергентні тренди в ланцюзі «економіка – освіта – цифровізація – національна безпека»
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2021
- Останнє оновлення: 29 грудня 2021
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 3824
Authors:
Я. В. Самусевич, orcid.org/0000-0001-7048-8388, Сумський державний університет, м. Суми, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В. В. Новіков, orcid.org/0000-0003-0172-6009, Сумський державний університет, м. Суми, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
А. Є. Артюхов, orcid.org/0000-0003-1112-6891, Сумський державний університет, м. Суми, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Т. А. Васильєва, orcid.org/0000-0003-0635-7978, Сумський державний університет, м. Суми, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (6): 177 - 183
https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-6/177
Abstract:
Мета. Визначення поточного рівня й тенденцій конвергенції для обґрунтування напрямів коригування підходів до управління національною економікою.
Методика. Методологічною основою дослідження є економіко-математичне моделювання з використанням регресії Барро та варіаційного аналізу. Інтегральні показники для характеристик складових досліджуваного ланцюга визначаються як середнє арифметичне часткових показників економічного розвитку (24 показники), освітнього розвитку (28 показників), оцифрування (12 показників) та національної безпеки (53 показники), нормалізованих за методом природної нормалізації. Для оцінки попарних, потрійних і складних збіжних зв’язків у досліджуваному ланцюжку була виконана мультиплікативна згортка відповідних інтегральних показників, що характеризують парну, потрійну чи чотири досліджуваних поняття. Вибірка складалася з 11 країн Центральної та Східної Європи (Хорватія, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина, Словенія, Україна). Період дослідження включає 1999−2020 роки.
Результати. Підтверджено існування динамічних конвергентних зв’язків у ланцюгах «національна безпека – цифровізація», «освіта – національна безпека – цифровізація», що засвідчує необхідність подальшої міждержавної інтеграції регуляторних практик у галузі цифровізаційних викликів національної безпеки (включаючи цифровізацію освіти). Зв’язки в ланцюгах «економіка – освіта», «економіка – національна безпека», «освіта – національна безпека», «економіка – освіта – національна безпека» мають досить високий статичний рівень конвергенції, що вказує на необхідність нівелювання відмінностей у національних практиках регулювання даних напрямів. У той же час, сучасні тренди діджиталізації освіти й діджиталізації економіки залишаються досить диверсифікованими, що визначає необхідність застосування специфічних національних державних практик у цій сфері.
Наукова новизна. Методологічні принципи інтегрованої оцінки конвергентних відносин у ланцюжку «економіка – освіта – національна безпека – цифровізація» відрізняються від існуючих використанням інтегральних показників характеристик одиночних, парних, потрійних і складних відносин у межах досліджуваного ланцюга для визначення рівнів їх - та -конвергенції. Це дозволило виявити наявність досягнутого рівня конвергенції та динамічних конвергентних тенденцій, що виникають у процесі економічних і освітніх трансформацій у контексті подолання викликів безпеки в національній економіці в контексті цифровізації.
Практична значимість. Виявлено досягнутий значний рівень конвергенції економіки, освіти й цифровізації досліджуваних країн, а також сформовані стійкі конвергентні зв’язки комплексного розвитку їх економіки, освіти та національної безпеки. Отримані результати можуть бути використані як наукове обґрунтування коригування напрямів державного регулювання економіки та освіти в умовах цифровізації та в контексті подолання безпекових викликів.
Ключові слова: економіка, освіта, національна безпека, цифровізація, конвергенція, державне регулювання
References.
1. Yarovenko, H., Bilan, Y., Lyeonov, S., & Mentel, G. (2021). Methodology for assessing the risk associated with information and knowledge loss management. Journal of Business Economics and Management, 22(2), 369-387. https://doi.org/10.3846/jbem.2021.13925.
2. Leonov, S., Yarovenko, H., Boiko, A., & Dotsenko, T. (2019). Information system for monitoring banking transactions related to money laundering. CEUR Workshop Proceedings, 2422, 297-307.
3. Lyulyov, O., Lyeonov, S., Tiutiunyk, I., & Podgórska, J. (2021). The impact of tax gap on macroeconomic stability: Assessment using panel VEC approach. Journal of International Studies, 14(1), 139-152. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2021/14-1/10.
4. Didenko, I., Paucz-Olszewska, J., Lyeonov, S., Ostrowska-Dankiewicz, A., & Ciekanowski, Z. (2020). Social safety and behavioral aspects of populations financial inclusion: A multicountry analysis. Journal of International Studies, 13(2), 347-359. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2020/13-2/23.
5. Beyi, W. A. (2018). The Trilogy of a Digital Communication between the Real Man, His Digital Individual and the Market of the Digital Economy. SocioEconomic Challenges, 2(2), 66-74. https://doi.org/10.21272/sec.2(2).66-74.2018.
6. Zeynalli, L. (2021). Human Capital in Azerbaijan: Building Competitive Workforce Capacity for Industry 4.0. SocioEconomic Challenges, 5(2), 58-69. https://doi.org/10.21272/sec.5(2).58-69.2021.
7. Štreimikienė, D., Samusevych, Y., Bilan, Y., Vysochyna, A., & Sergi, B. S. (2021). Multiplexing efficiency of environmental taxes in ensuring environmental, energy, and economic security. Environmental Science and Pollution Research. https://doi.org/10.1007/s11356-021-16239-6.
8. Samusevych, Y., Maroušek, J., Kuzmenko, O., Streimikis, J., & Vysochyna, A. (2021). Environmental taxes in ensuring national security: A structural optimization model. Journal of International Studies, 14(2), 292-312. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2021/14-2/19.
9. Lyeonov, S., Pimonenko, T., Bilan, Y., Štreimikiene, D., & Mentel, G. (2019). Assessment of green investments› impact on sustainable development: Linking gross domestic product per capita, greenhouse gas emissions and renewable energy. Energies, 12(20). https://doi.org/10.3390/en12203891.
10. Leonov, S., Frolov, S., & Plastun, V. (2014). Potential of institutional investors and stock market development as an alternative to households’ savings allocation in banks. Economic Annals-XXI, 11-12, 65-68.
11. Kibaroğlu, O. (2020). Self Sovereign Digital Identity on the Blockchain: A Discourse Analysis. Financial Markets, Institutions and Risks, 4(2), 65-79. https://doi.org/10.21272/fmir.4(2).65-79.2020.
12. Njegovanović, A. (2018). Digital Financial Decision with a View of Neuroplasticity/Neurofinancy/Neural Networks. Financial Markets, Institutions and Risks, 2(4), 82-91. https://doi.org/10.21272/fmir.2(4).82-91.2018.
13. Rachida A. (2020). Digitalization for Human Resource Management. Marketing and Management of Innovations, 1, 245-255. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-20.
14. Skrynnyk, O. (2020). Surrogate Leadership Model for Digital Organizational Systems. Business Ethics and Leadership, 4(4), 140-146. https://doi.org/10.21272/bel.4(4).140-146.2020.
15. Yu, S. O. (2019). A Grace-Based Leadership Approach to Managing Gen A in the Digital Age. Business Ethics and Leadership, 3(3), 88-98. https://doi.org/10.21272/bel.3(3).88-98.2019.
16. Cosmulese, C. G., Grosu, V., Hlaciuc, E., & Zhavoronok, A. (2019). The influences of the digital revolution on the educational system of the EU countries. Marketing and Management of Innovations, 3, 242-254. https://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-18.
17. Liuta, O., Lieonov, S., Artyukhov, A., Sushko-Bezdenezhnykh, M., & Dluhopolskyi, O. (2021). Student survey as a tool for quality assurance in higher education: the case of Ukrainian university. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (4), 158-164. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-4/158.
18. Lyeonov, S., & Liuta, O. (2016). Actual problems of finance teaching in Ukraine in the post-crisis period. The financial crisis: Implications for research and teaching, (pp. 145-152). https://doi.org/10.1007/978-3-319-20588-5_07.
19. The World Bank (n.d.). Retrieved from: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators#.