Дуальна форма здобуття освіти в контексті сучасних освітніх тенденцій України
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2023
- Останнє оновлення: 02 січня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1341
Authors:
П.В.Захарченко, orcid.org/0000-0001-9172-0940, Київський Національний університет будівництва та архітектури, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
О.В.Романенко, orcid.org/0000-0001-5684-6791, Київський Національний університет будівництва та архітектури, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Л.М.Алавердян, orcid.org/0000-0001-9730-1704, Київський Національний університет будівництва та архітектури, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Р.А.Дименко*, orcid.org/0000-0002-6980-8038, Київський Національний університет будівництва та архітектури, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
С.В.Цимбал, orcid.org/0009-0004-4781-4754, ТОВ «Епіцентр К», м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (6): 156 - 161
https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-6/156
Abstract:
У результаті реформ, що проводяться в нашому суспільстві, великі зміни відбуваються і в системі освіти. Ураховуючи перспективи та пріоритети розвитку економіки, сучасну техніку й технологічні тенденції, актуальною проблемою є кардинальне підвищення якості підготовки кадрів, необхідних для галузей і секторів економіки. Наявний досвід роботи у працівника високо цінується компаніями, тому його відсутність є основною перешкодою для тих, хто вперше шукає роботу. Багато молодих людей потрапляють у замкнуте коло: вони не можуть знайти першу роботу, не можуть влаштуватися, бо не мають досвіду роботи. Практика наставництва має масштабний вплив на сприяння працевлаштуватися молоді та є однією з основних причин зниження рівня безробіття серед молоді.
Мета. Основною метою дослідження є вивчення особливостей організації навчального процесу в умовах дуального навчання студентів.
Методика. Методи дослідження можна розділити на дві категорії – теоретичні: систематичний аналіз, синтез, узагальнення, аналіз філософських, педагогічних, психологічних, методологічних і технічних питань з проблеми дослідження, і експериментальні: спостереження, бесіда, моніторинг, опитування й тестування, педагогічний експеримент. У дослідницький процес упроваджуються інноваційні методики, що використовуються під час лекцій, семінарів, практичних занять, ділових ігор, проектів, імітаційного моделювання проблемних ситуацій, тематичних конференцій за участі роботодавців. Незважаючи на певні недоліки, дуальна система навчання є однією з успішних моделей кооперативного навчання й виробництва, що може бути використана як інноваційний вид організації цільового навчання.
Результати. У роботі розглянуті основні аспекти організації підготовки фахівців в умовах взаємодії закладів освіти та підприємств. Адже організація процесу навчання на підприємстві за дуальною формою здобуття освіти спрямована на формування спеціальних знань, умінь і навичок, необхідних для виконання кваліфікованої професійної діяльності.
Наукова новизна. Авторами розглянута концепція розвитку системи дуальної форми здобуття освіти в Україні в сучасних умовах, що враховує історичну хронологію становлення даного процесу, формалізує окремі етапи та започатковує засади планування перспективного розвитку цієї вітчизняної системи у закладах вищої освіти.
Практична значимість. Результати цього дослідження можуть бути застосовані науково-педагогічними колективами навчальних закладів вищої та професійно-технічної освіти, а також представниками роботодавців, які впроваджують дуальну систему навчання.
Ключові слова: вища освіта, дуальна освіта, робочі місця, ринок праці, конкурентоспроможні фахівці
References.
1. Buchynska, O., Davlikanova, O., Ishchenko, T., Lylyk, I., Chaikovska, A., & Yashkina, O. (2022). Analytical report on the results of the third year of the pilot project, which is implemented in accordance with the Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 15.10.2019 No. 1296 “Regarding the introduction of a pilot project in institutions of vocational pre-higher and higher education for the training of specialists using a dual form of education”. Kyiv: LLC “Vistka”. ISBN 978-617-7574-72-8.
2. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine “Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022-2032” No. 286 (2022 February, 23). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р?find=1&text=дуальна+освита#w1_3.
3. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). “On education”. Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/Iaws/show/2145-19.
4. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). “On the approval of the Regulation on the dual form of obtaining professional (vocational and technical) education.” Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated December 12. 2019 No. 1551. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/Iaws/show/z0193-20.
5. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). “On higher education”. The Law of Ukraine dated December 18 2019. No. 392-IX. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/Iaws/show/1556-18.
6. Kulalaieva, N., & Leu, S. (2019). Work-based learning involving the dual education elements. Scientific herald of the Institute of vocational education and training of NAES of Ukraine. Professional Pedagogy, 1(18), 162-168. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.162-168.
7. Novikov, V. M., Karyain, Yu. O., & Chernichenko, V. V. (2020). Dual education: institutional features of implementation in Ukraine. Institute of Demography and Social Research named after M. V. Birds of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv-Warsaw. ISBN 978-966-02-9072-3.
8. Buchynska, O. V., Davlikanova, O. B., Lilyk, I. V., & Yashkin, O. I. (2020). Analytical report “Opinions of applicants on dual education” based on the results of research on the awareness of applicants on the dual form of education and the experience of participants in the pilot project on its introduction at the level of professional pre-higher and higher education in Ukraine.” Kyiv. ISBN 978-617-7283-44-6.
9. Buchynska, O. V., Davlikanova, O. B., Lilyk, I. V., Yashkin, O., & Perevozova, I. (2020). Analytical report “Opinions of employers on dual education” based on the results of a study of employers’ awareness of dual education and experience of participation and experience of participation in a pilot project on its introduction at the level of professional pre-higher and higher education in Ukraine”. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33645.87523.
10. Buchynska, O., Davlikanova, O., Ishchenko, T., Lylyk, I., Chaikovska, A., & Yashkina, O. (2021). Analytical report on the results of the second year of the pilot project, which is implemented in accordance with the Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 15.10.2019 No. 1296 “Regarding the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education for the training of specialists using a dual form of education”. Kyiv. ISBN 978-617-7574-49-0.
11. Davlikanova, O., Ishchenko, T., & Chaikovska, A. (2020). Analytical report on the results of the first year of the experiment on the implementation of a pilot project in institutions of vocational pre-university and higher education for the training of specialists using a dual form of education in accordance with the order of the Ministry of Education and Culture of October 15, 2019 No. 1296 “Regarding the introduction of a pilot project in institutions of vocational pre-university and higher education education for the training of specialists according to the dual form of education”. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15924.94084.
12. Bugaichuk, V., Davlikanova, O., & Lylyk, I. (2022). Ontology of dual education: the experience of Germany and Ukraine. Kyiv: LLC Vistka. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/03/10/Ontologi.book-6.03.23.pdf.
13. Order of the Ministry of Education and Culture “Regarding the introduction of a pilot project in vocational pre-university and higher education institutions for the training of specialists using a dual form of education” No. 1296. (2019, October, 15) Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5dc/967/482/5dc96748213fc874879880.pdf .
14. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On the approval of the Concept of training specialists using a dual form of education” No. 660-r (2018, September, 19). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text.
15. Rayter, G., & Davlikanova, O. (2017). Introduction of Dual Education in Ukrainian Higher Educational Establishments and Approaches to Estimation of its Economic Benefits. Business Ethics and Leadership, 1(4), 93-101. https://doi.org/10.21272/bel.1(4).93-101.2017.
16. Yudicheva, O., Bondar-Pidhurska, O., Glebova, A., Alaverdian, L., Romanenko, O., & Kovalchuk, Y. (2023, May, 04–06). Practical Application of Information and Communication Technologies in Ukraine Higher Education Institutions Under the Conditions of the Development of the Digital Economy: Generalisation of Experience, IEEE International Conference on Smart Information Systems and Technologies (SIST), (pp. 129-134). Astana, Kazakhstan. https://doi.org/10.1109/SIST58284.2023.10223579.
Наступні статті з поточного розділу:
- Особливості вантажних автоперевезень в умовах війни - 02/01/2024 13:38
- Інформаційне забезпечення управління енергозберігаючим економічним розвитком підприємств - 02/01/2024 13:38
- Інвестиційні засади у вартісно-цільових процесах електроспоживання на залізорудних підприємствах - 02/01/2024 13:38
- Розвиток цифрової інфраструктури та блокчейну в Україні - 02/01/2024 13:38
Попередні статті з поточного розділу:
- Структуризація ланцюга “освіта – міграція – ринок праці” - 02/01/2024 13:38
- Правове забезпечення соціального захисту працівників в умовах воєнного стану - 02/01/2024 13:38
- Автоматизоване виявлення руйнувань будівель на цифрових зображеннях за допомогою машинного навчання - 02/01/2024 13:38
- Методологія створення й розвитку інформаційних систем технологічної безпеки гірничих об’єктів - 02/01/2024 13:38
- Юридичне забезпечення стандартів охорони праці в умовах воєнного стану - 02/01/2024 13:38
- Оцінювання ефективності роботи оперативного складу органу управління в умовах надзвичайної екологічної ситуації - 02/01/2024 13:38
- Оцінка впливу видобутку вугілля на геоекологічну трансформацію екосистеми Смарагдової мережі - 02/01/2024 13:38
- Проєкти розумних мереж у загальноєвропейській енергетичній системі - 02/01/2024 13:38
- Облік потужностей прямої, оберненої та нульової послідовностей у несиметричній трифазній електричній системі - 02/01/2024 13:38
- Дослідження блукаючих струмів у мережі енергопостачання шахти: за матеріалами гірничої промисловості В’єтнаму - 02/01/2024 13:38