Вплив розвитку освіти на конкурентоспроможність країн в економіці знань
- Деталі
- Категорія: Зміст №1 2025
- Останнє оновлення: 25 лютого 2025
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 43
Authors:
Г.Ф.Мазур, orcid.org/0000-0002-5061-1817, Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти», м. Вінниця, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В.Є.Болгов, orcid.org/0000-0002-0631-302X, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.,
І.О.Ахновська, orcid.org/0000-0001-9731-3801, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
О.В.Длугопольський*, orcid.org/0000-0002-2040-8762, Західноукраїнський національний університет, м. Тернопіль, Україна; Університет WSEI, м. Люблін, Республіка Польща, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
С.В.Козловський, orcid.org/0000-0003-0707-4996, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2025, (1): 140 - 146
https://doi.org/10.33271/nvngu/2025-1/140
Abstract:
Мета. Розробка рекомендацій із визначення впливу освіти на формування конкурентоспроможності національних економік в умовах економіки знань за допомогою аналізу існуючих показників вимірювання рівня економіки знань, проведення аналітичного дослідження й розробки на цій основі інтегрального показника впливу освіти на конкурентоспроможність країн світу.
Методика. У процесі дослідження використовувався метод коефіцієнтного аналізу та такі методи, як кількісний і графічний аналіз, метод візуалізації даних, соціологічний метод опитування.
Результати. У роботі виконане рейтингування країн за допомогою розробленого показника, що дозволяє визначити конкурентоспроможність країн світу в умовах економіки знань під впливом розвитку освіти. Базою цього рейтингу є власний інтегрований рейтинговий коефіцієнт, що оснований на світових індексах з урахуванням ступеню їх важливості у розкритті рівня освіти та її впливу на процес формування економіки знань. У ході роботи окреслені напрями подальших досліджень щодо формування дієвого механізму розвитку освіти на базі широкого впровадження її відкритої складової.
Наукова новизна. Виявлено, що у світовій практиці відсутній єдиний показник, який би в повному обсязі визначав конкурентоспроможність країн світу в умовах економіки знань під впливом розвитку освіти. Проведене опитування, в якому взяли участь викладачі, науковці, педагоги та громадські діячі з України, Польщі, Німеччини, Італії, Ізраїлю, Великої Британії та Канади в загальній кількості 203 особи. Результати опитування дозволили запропонувати власний інтегрований рейтинговий коефіцієнт, що базується на сукупності показників чотирьох світових рейтингів.
Практична значимість. Вивчення аспектів успіху у створенні економіки знань країнами-лідерами, що виявлені на базі інтегрованого рейтингового коефіцієнту, дозволить поширити їх досвід у сфері створення дієвих освітніх передумов на інші країни у процесі забезпечення власного розвитку.
Ключові слова: відкрита освіта, економіка знань, розвиток, ринок освітніх послуг, система освіти
References.
1. Dima, A. M., Begu, L., Vasilescu, M. D., & Maassen, M. A. (2018). The relationship between the knowledge economy and global competitiveness in the European Union. Sustainability, 10(6), 1706. https://doi.org/10.3390/su10061706.
2. Antonelli, C., Orsatti, G., & Pialli, G. (2023). The knowledge-intensive direction of technological change. Eurasian Business Review, 13(1), 1-27.
3. Gutek, G. L. (2013). Philosophical, ideological, and theoretical perspectives on education (2nd ed.). Pearson. Retrieved from https://philpapers.org/rec/GUTPIA.
4. Peters, M., & Britez, R. (2019). Open education and education for openness. Educational Futures, 27. BRILL. 125 p. ISBN 978-90-8790-681-8.
5. Moisio, S. (2023). Knowledge economy: Spatial approaches. Oxford bibliographies online. https://doi.org/10.1093/obo/9780199874002-0262.
6. Hadad, S. (2017). Knowledge Economy: Characteristics and Dimensions. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 5(2), 203-225.
7. Martin, M. (2022). What is the knowledge economy (and why should you care)? Thinkific. Retrieved from https://www.thinkific.com/blog/what-is-the-knowledge-economy.
8. Unger, R. M. (2019). The knowledge economy. Verso. ISBN-13: 978-1-78873-497-4.
9. Jovanova Stoilkova, E. (2021). Fostering a “sense of purpose”: How is accountability part & parcel of knowledge management, learning & communication? Helvetas. Retrieved from https://www.helvetas.org/en/switzerland/how-you-can-help/follow-us/blog/inclusive-systems/knowledge-learning-communication.
10. McCullough, C. (2024). Accountability training for leaders: Build accountability leadership in your team. Rhythm Systems. Retrieved from https://www.rhythmsystems.com/blog/the-five-cs-of-team-accountability.
11. Romer, P. M. (2015). Mathiness in the Theory of Economic Growth. American Economic Review, 105(5), 89-93. https://doi.org/10.1257/aer.p20151066.
12. Schilirò, D. (2019). The growth conundrum: Paul Romer’s endogenous growth. International Business Research, 12(10).
13. Širá, E., Vavrek, R., Kravčáková Vozárová, I., & Kotulič, R. (2020). Knowledge economy indicators and their impact on the sustainable competitiveness of the EU countries. Sustainability, 12(10), 4172. https://doi.org/10.3390/su12104172.
14. Bykov, V. Y. (2012). The innovative development tools and technologies of open education. Modern information technologies and innovative methods in training: Methodology, theory, experience, problems, (pp. 32-40). Kyiv: Glider.
15. Christophers, B. (2021). Class, assets and work in rentier capitalism. Historical Materialism, 103, 1-26.
16. Berkes, E., & Gaetani, R. (2023). Income segregation and the rise of the knowledge economy. American Economic Journal: Applied Economics, 15(2), 69-102. https://doi.org/10.1257/app.20210074.
17. Cizelj, B. (2024). The knowledge economy: Opportunities and challenges: Navigating the shift towards a knowledge-based society for economic and social progress. Meer. Retrieved from https://www.meer.com/en/80265-the-knowledge-economy-opportunities-and-challenges.
18. von Borries, A., Grillitsch, M., & Lundquist, K.-J. (2024). Structural transformation, the knowledge economy, and the geography of low-income work. Journal of Economic Geography, 24(2), 285-308. https://doi.org/10.1093/jeg/lbad038.
19. O’Donovan, N. (2019). From knowledge economy to automation anxiety: A growth regime in crisis? New Political Economy, 24(2), 248-266. https://doi.org/10.1080/13563467.2019.1590326.
20. Developer Survey (2022). Retrieved from https://survey.stackoverflow.co/2022/#education-ed-level.
21. Yushi International High school (2023). Japan sets the precedent: The world’s inaugural high school fully operating within the metaverse. Retrieved from: https://xreadylab.com/blog/japan-sets-the-precedent-the-worlds-inaugural-high-school-fully-operating-within-the-metaverse.
22. GKI (2023). The Global Knowledge Index. Retrieved from https://www.knowledge4all.com/gki.
23. GTCI (2023). The Global Talent Competitiveness Index. Retrieved from https://www.insead.edu/global-talent-competitiveness-index.
24. Tir, A., Salah, R. B., Rimi, O., Achour, S., & Ferhat, K. (2023). Examining the Global Knowledge Index: A Confirmatory Factor Analysis Approach. Tobacco Regulatory Science, 9(2), 1416-1421.
25. WTR (2023). World Talent Ranking. Retrieved from https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-talent-ranking.
26. HDI (2023). Human Development Index. Retrieved from https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI.
27. Cape Town Open Education Declaration. CPT+10 (2018). Retrieved from https://www.capetowndeclaration.org/cpt10.
28. Simakhova, A., Zatonatska, T., Kozlovskyi, S., Oleksiv, I., & Baltgailis, J. (2021). Potential of virtual reality in the current digital society: economic perspectives. In: 11th International Conference on Advanced Computer Information Technologies, (September 15-17, 2021), (pp. 360-363). Deggendorf (Germany). https://doi.org/10.1109/ACIT52158.2021.9548495.
29. Eeckhout, J., Hedtrich, C., & Pinheiro, R. (2021). IT and urban polarization. Working Paper Series, 21-18.
30. Jhangiani, R. S. (2019). 5Rs for Open Pedagogy. Retrieved from https://thatpsychprof.com/5rs-for-open-pedagogy.
31. Kholiavko, N., Zhavoronok, A., Marych, M., Viknianska, A., Kozlovskyi, S., & Herasymiuk, K. (2020). Countries disposition in the global scientific and educational area: management and clustering. International Journal of Management, 11(5), 400-415.
32. Unger, R. M. (2020). The knowledge economy: A critique of the dominant view. American Affairs, IV(3). Retrieved from https://americanaffairsjournal.org/2020/08/the-knowledge-economy-a-critique-of-the-dominant-view.
33. Yurchyshena, L., Vechirko, I., Kozlovskyi, S., & Lavrov, R. (2024). Prerequisites of hybridization of university financing as a tool for ensuring sustainability and strategic development. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (5), 184-191. https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-5/184.
Наступні статті з поточного розділу:
- Зовнішньоекономічна діяльність підприємств чорної металургії України в умовах кризи - 25/02/2025 13:05
- Людський капітал як драйвер формування конкурентних переваг України в повоєнний період - 25/02/2025 13:05
- Талант-менеджмент: стратегічний пріоритет розвитку інтелектуального потенціалу підприємства в умовах цифровізації - 25/02/2025 13:05
Попередні статті з поточного розділу:
- Методика комплексної діагностики ризиків управління технічним освітньо-науковим кластером - 25/02/2025 13:05
- Інновації в оборонно-промисловому комплексі: сучасний стан і перспективи розвитку - 25/02/2025 13:05
- Комерціалізація інновацій НТУ «ХПІ» інструментами цифрового маркетингу в економіці вражень - 25/02/2025 13:05
- Системне проєктування й розробка універсального штампового блоку для гідравлічного преса - 25/02/2025 13:04
- FoSDet: нова гібридна модель машинного навчання для точного та швидкого виявлення ботнету інтернету речей - 25/02/2025 13:04
- Технологія визначення вагових коефіцієнтів складових інформаційної безпеки - 25/02/2025 13:04
- Дослідження ефективності використання архітектури LSTM при моделюванні когнітивного процесу розуміння - 25/02/2025 13:04
- Автоматична компенсація ексцентриситету прокатних валків за обмеженої швидкодії гідравлічних натискних пристроїв - 25/02/2025 13:04
- Екологічні фактори для встановлення обмежень щодо використання земель в Україні - 25/02/2025 13:04
- Дослідження ефективності гасіння макетних вогнищ деревини хвойних і листяних порід - 25/02/2025 13:04