Онтологічний підхід до співставлення кваліфікацій на основі компетенцій: модель і методи
- Деталі
- Категорія: Економіка та управління
- Останнє оновлення: 11 січня 2018
- Опубліковано: 11 січня 2018
- Перегляди: 3435
Authors:
Ю.В. Рогушина, кандидат фізико-математичних наук, доцент, orcid.org/0000-0001-7958-2557, Інститут програмних систем Національної Академії Наук України, старший науковий співробітник, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.">Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
С.М. Прийма, доктор педагогічних наук, доцент, orcid.org/0000-0002-2654-5610, Таврійський державний агротехнологічний університет, професор кафедри комп’ютерних наук, м. Мелітополь, Україна, e-mail: pryima.serhii@gmail.com
Abstract:
Мета. Розробка методу зіставлення кваліфікацій, специфікованих за допомогою різних національних і міжнародних систем кваліфікації. Таке зіставлення необхідне для семантичного пошуку складних інформаційних об’єктів, що включають кваліфікації (наприклад, навчальних курсів чи запитів роботодавців), і забезпечує прозорість європейської й національної систем кваліфікацій.
Методика. Запропонований підхід до зіставлення кваліфікацій базується на онтологічному аналізі знань щодо компетенцій. Використання онтологій для формалізації таких знань забезпечує інтероперабельність знань і надає потужні механізми для їх обробки.
Результати. Пропонується онтологічна модель кваліфікацій для структурованого подання складних інформаційних об’єктів (людей, дисциплін, спеціальностей, організацій тощо), розроблені методи автоматичного зіставлення цих об’єктів на базі запропонованої моделі.
Наукова новизна. Полягає у використанні атомарних компетенцій у якості основних компонентів оригінальної онтологічної моделі кваліфікацій, що стає інструментом для вирішення комплексної наукової проблеми зіставлення кваліфікацій. Відомості про атомарні компетенції, що містяться в цій онтологієї, можна здобувати із семантично розмічених ресурсів Web.
Практична значимість. Результати виконаної роботи використані при розробці відкритої інтелектуальної системи для інформаційного й когнітивного забезпечення функціонування національної кваліфікаційної рамки, орієнтованої на використання ресурсів Web.
References
1. European Commission, 2008. The European Qualifications Framework [online]. Available at: <http://ec.europa.eu/eqf/compare_en.htm> [Accessed 1 October 2016].
2. Gruber, T. R., 1991. The role of common ontology in achieving shareable, reusable knowledge bases [online]. Available at: <https://pdfs.semanticscholar.org/0256/614d1dc55962708db9b791f70a29370f1d76.pdf > [Accessed 15 November 2016].
3. Staab, S. and Studer, R., 2013. Handbook on ontologies. Heidelberg: Springer Science & Business Media.
4. Rogushina, Yu. and Gladun, A., 2012. Ontology-based competency analyses in new research domains. Journal of Computing and Information Technology, 20(4), pp. 277‒293.
5. Miranda, S., Orciuoli, F., Loia, V. and Sampson, D., 2016. An Ontology-based Model for Competence Management. Data & Knowledge Engineering, 107, рр. 51–66.
6. Lundqvist, K. O., Baker, K. D. and Williams, S. A., 2007. An ontological approach to competency management [online]. Available at: <http://www.eife-l.org/publications/proceedings/ilf07/Contribution110.doc.pdf> [Accessed 11 November 2016].
7. Krotzsch, M., Vrandecic, D. and Volkel, M., 2006. Semantic MediaWiki [online]. Available at: <http://c.unik.no/images/6/6d/SemanticMW.pdf > [Accessed 14 February 2017].
8. Parmeshwaran, P., Rege, J. and Nair, S., 2015. The Use of Ontology in Semantic Search Techniques. International Journal of Computer Applications, 127(6), рр. 21‒24.
9. Rogushina, Yu., 2016. Semantic Wiki resources and their use for the construction of personalized ontologies [online]. Available at: <http://ceur-ws.org/Vol-1631/188-195.pdf> [Accessed 14 February 2017].
10. Protege-OWL editor [online]. Available at: <https://protegewiki.stanford.edu/wiki/Protege-OWL> [Accessed 27 December 2016].