Освіта для сталого розвитку у вищих навчальних закладах
- Деталі
- Категорія: Управління сталим розвитком в умовах перехідної економіки
- Останнє оновлення: 03 листопада 2015
- Опубліковано: 03 листопада 2015
- Перегляди: 3585
Автори:
В.Я. Швець, доктор економічних наук, професор, Державний вищий навчальний заклад «Національний гірничий університет», завідувач кафедри менеджменту виробничої сфери, директор Інституту економіки, м. Дніпропетровськ, Україна.
М. Шмідт, доктор технічних наук, професор, Бранденбурзький технічний університет Коттбус-Зенфтенберг, декан факультету наук про навколишнє середовище і технологічних процесів, м. Коттбус, Німеччина.
Д. Палехов, кандидат юридичних наук, PhD – Екологічні науки і ресурсний менеджмент, Бранденбурзький технічний університет Коттбус-Зенфтенберг, координатор PhD-програм «Екологічний і ресурсний менеджмент», м. Коттбус, Німеччина.
Л.Л. Палєхова, кандидат економічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад «Національний гірничий університет», доцент кафедри маркетингу, м. Дніпропетровськ, Україна.
Реферат:
Мета. Обґрунтування теоретико-методичних підходів та практичних рекомендацій з імплементації принципів сталого розвитку у процес вищої освіти неекологічних спеціальностей.
Методика. Висновки та пропозиції розроблені на основі сучасних наукових поглядів на завдання системи вищої освіти для цілей сталого розвитку суспільства, ураховують основні принципи реформування системи вищої освіти в Україні, спираються на узагальнення та аналіз результатів міжнародного проекту з “озеленення” навчальних програм в університетах, що здійснює-ться на базі ДВНЗ "Національний гірничий університет”.
Результати. Уточнена місія та завдання вищої освіти в інтересах сталого розвитку суспільства, зіставлені процеси вищої екологічної освіти та екологізації професійної вищої освіти; показано, що суть “екологізації” вищої освіти значною мірою пов’язана з процесом “озеленення” навчальних програм неекологічних профілів. Дано визначення “зеленої” навчальної програми; проаналізовані особливості основних підходів до екологізації навчальних програм, оцінені можливості кожного з них в умовах України. З’ясовані бар’єри, що перешкоджають повній реалізації мультидисциплінарного принципу та переходу на міждисциплінарний рівень екологізації навчальних програм. Запропоновані напрями розвитку та комплекс заходів для системного переходу на “зелену” модель вищої освіти.
Наукова новизна. Науково обґрунтовані форми та методи “озеленення” освітніх програм для неекологічних спеціальностей у вищих навчальних закладах. Запропонований підхід ґрунтується на таких принципах, як: розвиток міждисциплінарної основи програми навчання; інтеграція формальних і неформальних форм навчання; партисипативність управління процесом навчання.
Практична значимість. Впровадження висновків і рекомендацій сприятиме наближенню якості української вищої освіти до вимог європейських і світових стандартів у цій галузі.
Список літератури / References:
-
“UN Decade of Education for Sustainable Development 2005–2014” (2005), The DESD at a glance, UNESCO - Education for Sustainable Development (ED/PEQ/ESD), Paris 07 SP, France.
-
Швец В.Я. Имплементация идей устойчивого развития в учебные программы студентов экономических специальностей / В.Я. Швец, Л.Л. Палехова, Д.А. Палехов, А.Л. Иванников // Економічний вісник Національного гірничого університету. – 2014. – № 2. – С. 114–119.
Shvetz, V., Palekhova, L., Palekhov, D. and Ivannikhov, A. (2014), “Implementation of ideas of sustainable development into economics curriculum”, Economic Bulletin of the National Mining University, no. 2, pp. 114–119.
-
Tilbury, D. (2010), “Sustainability in Higher Education: A Global Overview of Progress and Possibilities”, Powerpoint presentation at the Global University Network for Innovation (GUNI) 5th Barcelona Conference on Higher Education: Higher Education’s Commitment to Sustainability: From Understanding to Action, Barcelona, 23–25 November, 2010.
-
Horal, N. (2013), Sustainable Development and Higher Education in Ukraine, The Ivan Franko National University, Lviv, Ukraine.
-
“Universities that Count Annual Report 2009/10” (2010), Transforming Environmental and Social Performance in Universities, UK: UtC.
-
Екологічний паспорт Дніпропетровської області за 2013 рік / Дніпропетровська обласна адміністрація. – Дніпропетровськ, 2014. – 138 с.
Dnipropetrovsk Oblast State Administration (2014), Ekolohichnyi passport Dnipropetrovskoi oblasti [Passport of the Dnipropetrovsk Oblast], 138 р.
-
Reid, A., Nikel, A. and Scott, W. (2006), “Indicators for Education for Sustainable Development”, A Report on Perspectives, Challenges and Progress, London, UK.
-
Wals, A. E.J. (2007), “Social Learning towards a Sustainable World. Principles, Perspectives, and Praxis”, Wageningen, Wageningen Publishers, The Netherlands, pp. 17–32.
2015_04_shvetz | |
2015-11-03 396.33 KB 1170 |
Схожі статті:
Наступні статті з поточного розділу:
- Можливі напрями сталого розвитку території регіону - 03/11/2015 23:20
- Удосконалення програми професійної магістерської підготовки інженерів-екологів - 03/11/2015 23:16
- Використання еколого-орієнтованих дименсій маркетингу для просування продуктів на ринку - 03/11/2015 23:13
- Процес формування кадрового потенціалу на базі реінжинірингу - 03/11/2015 23:10