Взаємозалежності споживання та людського капіталу в контексті ординалістської теорії поведінки споживача

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Автори:

О.О. Сухий, кандидат економічних наук, доцент, Львівська комерційна академія, доцент кафедри економічної теорії, м. Львів, Україна

Реферат:

Мета. Системно розкрити коло взаємозв’язків між людським капіталом і споживанням та з’ясувати вплив не лише грошових доходів, але й людського капіталу на обсяги й структуру споживання, окреслити механізми такого впливу та його значення для досягнення сталого розвитку.

Методика. Застосовано інструментарій ординалістської теорії поведінки споживача, зокрема, криву «дохід – споживання», закони Енгеля, а також положення теорії людського капіталу.

Результати. Факторами впливу на обсяги й структуру споживання визначено не лише грошовий дохід індивіда, але й наявний його людський капітал. Для відображення активного внеску людського капіталу до сталого розвитку, у тому числі через відповідні споживчі й інвестиційні вибори, та високого ступеня його пасіонарності запропоновано й обґрунтовано використання терміну «крива ізокорисності» замість традиційного підходу «крива байдужості». Розширене розуміння доброякісних товарів від вузько-економічного (що враховує лише грошові доходи) до широкого еколого-соціо-економічного трактування, коли беруться до уваги також еколого-соціальні наслідки споживчих виборів, завдяки збільшенню людського капіталу споживачів. Модифіковані окремі неокласичні підходи ординалістської теорії, та з допомогою її графічного інструментарію відображені зміни споживчих переваг, що відбуваються внаслідок нагромадження людського капіталу, та відповідні трансформації у споживчій рівновазі.

Наукова новизна. Запропоновано теоретичну концепцію кривої «людський капітал – споживання», що, на відміну від традиційної кривої «дохід-споживання», виділяє вплив людського капіталу на споживання як через зміну доходів, так і через систему споживчих переваг. Визначені освітні інвестиції в людський капітал споживачів як важливий фактор раціоналізації структури споживання (поряд із доходними й ціновими чинниками) та досягнення сталого розвитку завдяки переорієнтації споживчих переваг на користь більш екологічних товарів.

Практична значимість. Визначені шляхи адаптації законів Енгеля до сучасного розширення сфери послуг. Запропоновані механізми й оцінка поступу людства на шляху сталого розвитку через роль людського капіталу споживачів і зміщення по кривій «людський капітал – споживання» з проявом не лише грошово-дохідних, але й екологічних та соціальних наслідків інвестування людського капіталу.

Список літератури / References:

  1. Фомішина В.М. Споживання та заощадження в економічному розвитку України / Фомішина В.М. – Херсон : Олдіплюс, 2012. – 442 с.

Fomishyna, V. M. (2012), Spozhyvannia i zaoshchad-zhennia v ekonomichnomu rozvytku Ukrainy [Consumption and Savings in the Economic Development of Ukraine], Oldiplius, Kherson, Ukraine.

  1. Новосельцева А.М. Тенденції змін у харчуванні залежно від доходів споживачів та цін на продукти харчування [Електронний ресурс] / Новосельцева А.М. // Ефективна економіка. – 2011. – №9. – Режим доступу: www.economy.nayka.com.ua / ?op=1&z=709

Novoseltseva, A.M. (2011), “Trends in diet changes depending on consumers' income and food prices”, Efektyvna Ekonomika, no. 9, available at: www.economy.nayka.com. ua/?op=1&z=709 (accessed September 27, 2014)

  1. Мірошниченко О.Ю. Вплив доходів на рівень та структуру споживання домогосподарств / О.Ю. Мірошниченко // Теоретичні та прикладні питання економіки. – 2011. – Вип. 24. – С. 315–321.

Miroshnychenko, O.Yu. (2011), “The impact of income on the level and structure of household consumption”, Teoretychni ta Prykladni Pytannia Ekonomiky, iss. 24, pp. 315–321.

  1. Кучин С.П. Особливості та перспективи розвитку сфери послуг в Україні / С.П Кучин, Н.В. Сарматицька // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. – 2011. – № 3(15). – С.43−46.

Kuchyn, S.P. and Sarmatytska, N.V. (2011), Features and prospects of development of the service sector in Ukraine”, Visnyk Berdianskoho Universytetu Menedzhmentu i Biznesu, no. 3(15), pp. 43−46.

  1. Уфімцева О.Ю. Мікроекономіка / Уфімцева О.Ю. – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2012. – 172с.

Ufimtseva, O.Yu. (2012), Mіkroekonomіka [Microeconomics], PSACEA, Dnipropetrovsk, Ukraine

  1. Anker, R. (2011), Engel’s Law Around the World 150 Years Later. Political Economy Research Institute, Amherst, USA.

  2. Горобченко Д.В. Вплив соціально-економічного розвитку на динаміку формування екологічного боргу / Д.В. Горобченко // Проблеми науки. – 2011. – № 1. – С. 3135.

Horobchenko, D.V. (2011), “The impact of socio-economic development on the dynamics of ecological debt formation”, Problemy Nauky, no.1, pp. 31−35.

  1. Jansson, J., Marell, A. and Nordlund, A. (2010), “Green consumer behavior: determinants of curtailment and eco-innovation adoption”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 27., Iss. 4, pp. 358−370.

  2. Туманян В.Е. Соціалізація та економічне відчуження в постіндустріальному суспільстві / В.Е. Туманян // Бізнес інформ. – 2013. – №11. – С.14−19.

Tumanyan, V.Ye. (2013), Socialisation and economic alienation in the post-industrial society”, Business Inform, no.11, pp. 14−19.

 

Files:
2015_06_sukhyi
Date 2016-02-08 Filesize 601.64 KB Download 825

Відвідувачі

6307799
Сьогодні
За місяць
Всього
64
42991
6307799

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна Архів журналу за розділами Економіка Взаємозалежності споживання та людського капіталу в контексті ординалістської теорії поведінки споживача