Статті

Екологізація ринкової поведінки споживачів та управлінські бізнес-стратегії

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


Ю.Є.Петруня, orcid.org/0000-0001-5933-4986, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, e‑mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

В.Ю.Петруня, orcid.org/0000-0003-4697-9851, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, e‑mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Р.Ю.Олексієнко, orcid.org/0000-0003-4029-3840, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, e‑mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

В.Я.Швець, orcid.org/0000-0001-7261-5993, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

В.Л.Осецький, orcid.org/0000-0001-5104-1070, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022, (5): 142 - 147

https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-5/142



Abstract:



Мета.
Побудова теоретичної моделі екологізації ринкової поведінки споживачів у сучасних економічних умовах і визначення основних типів стратегічного реагування підприємств на екологічний фактор середовища їх бізнес-діяльності.


Методика.
Методи наукового узагальнення були використані для формулювання висновків дослідження, аналізу й синтезу – для виявлення, зокрема, структури екологічних потреб та інтересів. Статистичний і графічний аналіз дозволив показати динаміку ринку екологічних товарів і споживацькі переваги. Метод порівнянь був використаний при характеристиці стратегічних підходів до врахування процесів ринкової екологізації, особливостей екологічного маркетингу.


Результати.
Послідовно виділені та обґрунтовані складові процесу екологізації ринкової поведінки споживачів: потреби в безпеці, потреби в екологічній безпеці, екологічні інтереси, екологізація ринкового попиту. Визначена структура потреб в екологічній безпеці: забезпечення відтворення природних ресурсів, безпечне природне середовище, безпечні товари. Перші дві групи потреб формують інтереси до екологічних умов господарювання, третя – до екологічних властивостей товарів. Фактори, що визначають екологічні інтереси, поділені на дві групи – ендогенні та екзогенні. Виділені два можливих стратегічних управлінських підходи щодо реагування на екологізацію поведінки споживачів − адаптивний та експансіоністський. Розглянуті особливості позиціонування, сегментування, комунікаційної й цінової політики підприємств, орієнтованих на бізнес-використання тенденції екологізації ринкової поведінки споживачів.


Наукова новизна.
На підставі використання системного підходу розроблена теоретична модель екологізації ринкової поведінки споживачів у сучасних умовах. Подальший розвиток отримало визначення таких понять, як потреби в екологічній безпеці, екологічні інтереси ринкових агентів-споживачів, екологізація попиту, екологічні товари. Удосконалене визначення факторів, що впливають на інтерес споживачів до екологічних властивостей товарів, за рахунок їх поділу на ендогенну та екзогенну групи з подальшою структуризацією. Обґрунтовані два можливих практичних стратегічних управлінських підходи до реагування на екологізацію попиту: адаптивний та експансіоністський. Визначені особливості компонентів екологічного маркетингу підприємств.


Практична значимість.
Результати дослідження можуть бути використані менеджерами підприємств для підвищення рівня аналітичної роботи щодо врахування екологічної складової бізнес-середовища, поведінки споживачів і вдосконалення маркетингових стратегій підприємств.


Ключові слова:
споживачі, екологічний маркетинг, управління, стратегія, підприємство, зовнішнє середовище

References.


1. Sadchenko, E. V. (2011). Methodical bases of market segmentation taking into account environmental restrictions. Marketynh i menedzhment innovatsiy, 1, 225-232.

2. Decker, F. (2019). Natural Environmental Factors That Affect Business. CHRON. Retrieved from https://smallbusiness.chron.com/natural-environmental-factors-affect-business-13235.html.

3. Bush, T. (2016). PESTLE Analysis: Environmental Factors Affecting Business. PESTLE Analysis. Retrieved from https://pestleanalysis.com/environmental-factors-affecting-business/.

4. Chukurna, O. P. (2017). The role of the ecological factor in marketing pricing. Retrieved from https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/01/440.pdf.

5. Emmer, M. (2019). Ecological trends impacting business in 2020 and beyond. VISTAGE. Retrieved from https://www.vistage.com/research-center/business-financials/economic-trends/20191125-ecological-trends-in-business-2020/.

6. Liesionis, V., & Pilelienė, L. (2009). Influence of the ecological factors on consumers’ choice. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/308209804_Influence_of_the_ecological_factors_on_consumers%27_choice.

7. Morris, T. (2022). Green consumerism: who cares about the environment? GWI. Retrieved from https://blog.gwi.com/trends/green-consumerism/.

8. Danko, T. I. (2017). Features of development of the domestic market of ecologically clean goods. Ekonomika i suspilstvo, 8. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/journals/8_ukr/42.pdf.

9. Petrunia, Yu. Ie., & Petrunia, V. Iu. (2016). Strategic management decisions and ecological component of the external environment of enterprises. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, 1, 23-29.

10. Pylypenko, Yu., Pylypenko, H., Lytvynenko, N., Tryfonova, O., & Prushkivska, E. (2019). Institutional components of socio-economic development. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (3), 164-171. http://doi.org/10.29202/nvngu/2019-3/21.

11. FIBL Statistics (n.d.). Organic markets and trade. Retrieved from https://statistics.fibl.org/world/markets-trade-world.html.

12. Varenyk, N. (2014). Not to myself, but to people. Dzerkalo tyzhnia. Ukraina, 48-49.

13. PwC (2021). Preparing to work with a new generation of consumers today: The future of consumer markets. Retrieved from https://www.pwc.com/ua/uk/survey/2021/future-of-consumer-markets-ukr.pdf.

14. PwC (2021). Love and calculation in the relationship between consumers and retailers. Consumer behavior research. June 2021. Retrieved from https://www.pwc.com/ua/uk/survey/2021/pwc-ukraine-customer-survey-2021-ukr.pdf.

15. PwC (2021). The global consumer: Changed for good. Global Consumer Insights Pulse Survey. June 2021. Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey/archive/consumer-insights-survey-2021.html.

16. Climate Action (2021). WWF: Huge rise in demand for sustainable goods during Pandemic. Retrieved from https://www.climateaction.org/news/wwf-huge-rise-in-demand-for-sustainable-goods-during-pandemic.

 

Наступні статті з поточного розділу:

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

7559785
Сьогодні
За місяць
Всього
4206
82271
7559785

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна