Адекватність заходів загрозам як один із фундаментальних принципів ризикології безпеки
- Деталі
- Категорія: Зміст №5 2024
- Останнє оновлення: 29 жовтня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 58
Authors:
З. М. Мацук*, orcid.org/0000-0001-6114-9536, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
А. С. Бєліков, orcid.org/0000-0001-5822-9682, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В. В. Проців, orcid.org/0000-0002-2269-4993, ТАФЕ НСВ (Технічна та додаткова освіта Новий Південний Уельс) Ліверпульський коледж, м. Сідней, Австралія, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В. В. Северін, orcid.org/0009-0002-4387-6494, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В. В. Харченко, orcid.org/0000-0002-7653-3001, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (5): 099 - 106
https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-5/099
Abstract:
Мета. Обґрунтування необхідності застосування «принципу адекватності ймовірностей» як заходу вдосконалення методології керування ризиком, запобігання (протидії) існуючим і перспективним ризикам (загрозам) безпеки складних систем.
Методика. Використано відомий методологічний принцип під назвою «Бритва Оккама». У ході проведення досліджень був використаний комплексний метод, що включає в себе формально-логічний аналіз нормативної та науково-технічної літератури, аналіз статистичних даних, синтез, абстрагування, експеримент, спостереження, узагальнення даних, опис.
Результати. У ході досліджень була ідентифікована одна із загроз (небезпека, ризик), що впливає одночасно і на існування системи через безпеку руху рухомого складу підприємств рейкового транспорту, і на повноту реалізації можливостей системи через навантаження на вісь, масу та швидкість руху транспорту, рівень експлуатаційних витрат, пасажиропотік, регулярність перевезень тощо. Експериментальне застосування мастильного матеріалу «Mariol NT» у системах лубрикації СПП 12-5, ГС-3 підтвердило його ефективність під час експлуатації магістральних локомотивів і трамвайних вагонів і показало зниження інтенсивності зношування на 240 %. За рахунок застосування нового змащувального матеріалу, що нанесений на поверхню тертя бандажів коліс у складі лакофарбового покриття, інтенсивність зносу реборд бандажів трамвайних коліс зменшується у 2,2 рази, а у локомотивів – у 2,4 рази.
Наукова новизна. Визначено, що «принцип адекватності ймовірностей», як захід удосконалення методології керування ризиком, під час оцінки безпеки складних систем на сьогоднішній день не застосовується, але його врахування допомагає запобіганню (протидії) існуючим і перспективним ризикам (загрозам) безпеки складних систем.
Практична значимість. Використання «принципу адекватності ймовірностей» дає можливість теоретично та експериментальним шляхом визначити чисельне значення співвідношення між імовірністю настання події, викликаної дією ідентифікованої загрози, що негативно впливає на стан (рівень) безпеки та працездатність елементів системи на усіх етапах її існування, та ймовірністю позитивно-компенсаційного впливу розробленого заходу протидії ідентифікованій загрозі.
Ключові слова: рухомий склад, змащувальний матеріал, безпека, ризик, загроза, ймовірність
References.
1. Przetacznik, S. (2022). The evolution of risk management. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 53(1-2), 95-107. https://doi.org/10.25944/znmwse.2022.01-2.95107.
2. Bohnert, A., Gatzert, N., Hoyt, R. E., & Lechner, P. (2017). The relationship between enterprise risk management, value and firm characteristics based on the literature. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 106, 311-324. https://doi.org/10.1007/s12297-017-0382-1.
3. Golinko, V., Cheberyachko, S., Deryugin, O., Tretyak, O., & Dusmatova, O. (2020). Assessment of the Risks of Occupational Diseases of the Passenger Bus Drivers. Safety and Health at Work, 1(4), 543-549.
4. Bazaluk, O., Tsopa, V., Cheberiachko, S., Deryugin, O., Radchuk, D., Borovytskyi, O., & Lozynskyi, V. (2023). Ergonomic Risk Management Process for Safety and Health at Work. Frontiers Public Health, 11, 1253141. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1253141.
5. Popov, H., Lyon, B., & Hollcroft, B. (2016). Risk assessment. A Practical Guide to Assessing Operational Risks. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 9781119220916.
6. Samorodov, V., Bondarenko, A., Taran, I., & Klymenko, I. (2020). Power flows in a hydrostatic-mechanical transmission of a mining locomotive during the braking process. Transport Problems, 15(3), 17-28. https://doi.org/10.21307/tp-2020-030.
7. Aven, T. (2015). On the allegations that small risks are treated out of proportion to their importance. Reliability Engineering & System Safety, 140, 116-121. https://doi.org/10.1016/j.ress.2015.04.001.
8. Taran, I., & Klymenko, I. (2017). Analysis of hydrostatic mechanical transmission efficiency in the process of wheeled vehicle braking. Transport Problems, 12(Special Edition), 45-56.
9. Florio, C., & Leoni, G. (2017). Enterprise risk management and firm performance: The Italian case. The British Accounting Review, 49. https://doi.org/10.1016/j.bar.2016.08.003.
10. Bohnert, A., Gatzert, N., & Hoyt, R. E. (2018). The drivers and value of enterprise risk management: evidence from ERM ratings. The European Journal of Finance, 25, 1-22.
11. Belikov, А. S., & Matsuk, Z. M. (2024). Optimization of a risk-oriented approach to the management of critical infrastructure objects. Protection of the population, territories and objects of critical infrastructure – education, science, practice: International science and method conference, May, 23–24 2024. Kyiv: NAU. Retrieved from https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/63684/1/Belikov.pdf.
12. Zhuravel, O., Derbaba, V., Protsiv, V., & Patsera, S. (2019). Interrelation between Shearing Angles of External and Internal Friction During Chip Formation. Solid State Phenomena. Materials Properties and Technologies of Processing, 291, 193-203. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/SSP.291.193.
13. Ferdman, H. P. (2020). The essence of the concept of transport safety: the state-management aspect. Law and public administration. Collection of scientific works, (2), 231-236. https://doi.org/10.32840/pdu.2020.2.34.
14. Dubois, D. (2010). Representation, Propagation, and Decision Issues in Risk Analysis Under Incomplete Probabilistic Information. Risk Analysis, 30(3), 361-368. https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.2010.01359.x.
15. Castro, L., Gulías, V., Abalde, C., & Jorge, J. (2010). Managing the Risks of Risk Management. Journal of Decision Systems, 17(4/2008), 501-521. https://doi.org/10.3166/jds.17.501-521.
16. Schiller, F., & Prpich, G. (2014). Learning to organise risk management in organisations: What future for enterprise risk management? Journal of Risk Research, 17(8), 999-1017. https://doi.org/10.1080/13669877.2013.841725.
17. АТ “Ukrzaliznytsia” (2024). Risk management. Retrieved from https://www.uz.gov.ua/about/risk_management/.
18. Federation of European Risk Management. A Risk Management Standard (FERMA). Retrieved from https://www.iso.org/organization/667793.html.
19. Organizational Resilience: Security, Preparedness, and Continuity Management Systems – Requirements with Guidance for Use (ASIS SPC.1-2009) (2009). Retrieved from http://surl.li/tswez.
20. NFPA 1600: Standard on Disaster. Emergency Management and Business Continuity. Continuity of Operations Programs (2019). Retrieved from http://surl.li/tswfp.
21. Yang, S., Ishtiaq, M., & Anwar, M. (2018). Enterprise Risk Management practices and firm performance: The mediating role of competitive advantage and the moderating role of financial literacy. Journal of Risk and Financial Management, 3(11). https://doi.org/10.3390/jrfm11030035.
22. Hameed, W., Waseem, M., Sabir, S. A., & Dahri, A. S. (2020). Effect of Enterprise Risk Management system and implementation problem on financial performance: An empirical evidence from Malaysian listed firms. Abasyn University Journal of Social Sciences, 1(13), 12-24. https://doi.org/10.34091/AJSS.13.1.02.
23. Matsuk, Z. M. (2021). The concept of safety and energy resource efficiency of the oil and gas industry of Ukraine. Ukrainian Journal of Civil Engineering and Architecture, (4), 46-57. https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.310821.46.789.
24. Belikov, А. S., Matsuk, Z. M., Shalomov, V. A., & Kharchenko, V. V. (2023). Increasing the safety of rolling stock due to a risk-oriented approach to “friction management” in the “wheel-saw-rail” friction pair. Zaliznychyi transport Ukrainy, 3(148), 23-37. https://doi.org/10.34029/2311-4061-2023-148-3-23-36.
25. Eckles, D. L., Hoyt, R. E., & Miller, S. M. (2014). The impact of enterprise risk management on the marginal cost of reducing risk: Evidence from the insurance industry. Journal of Banking and Finance, 43, 247-261. https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2014.02.007.
26. Belikov, A., Kreknin, K., Matsuk, Z., & Protsiv, V. (2022). Lubricants for rail transport liquid (plastic) for friction pair “wheel ‒ rail”. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (2), 63-68. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-1/063.
27. Belikov, A. S., Kravchenko, O. G., Zavaliy, O. B., Likharev, M. V., Matsuk, Z. M., Protsiv, V. V., & Kozechko, V. A. (2020). Lubricants are liquid and plastic. Express selection method. Mining electromechanics and automation. NTU “DP”, (103), 107-114.
28. Silva, J. R., da Silva, A. F., & Chan, B. L. (2019). Enterprise Risk Management and firm value: Evidence from Brazil. Emerging Markets Finance and Trade, 3(55), 687-703. https://doi.org/10.1080/1540496X.2018.1460723.
29. Saeidi, P., Saeidi, S. P., Sofian, S., Saeidi, S. P., Nilashi, M., & Mardani, A. (2019). The impact of enterprise risk management on competitive advantage by moderating role of information technology. Computer Standards & Interfaces, 63, 67-82. https://doi.org/10.1016/j.csi.2018.11.09.
30. Naumov, V., Taran, I., Litvinova, Z., & Bauer, M. (2020). Optimizing resources of multimodal transport terminal for material flow service. Sustainability (Switzerland), 12(16), 6545. https://doi.org/10.3390/su12166545.
Наступні статті з поточного розділу:
- Аналіз впливу вимушеної міграції на економічну стійкість України - 29/10/2024 18:18
- Інновації та інфраструктура: рушійні сили розвитку підприємства та економічних можливостей - 29/10/2024 18:18
- Оцінка конкурентних переваг підприємств ІТ системних інтеграторів з урахуванням галузевих чинників - 29/10/2024 18:18
- Оцінка точності цифрових моделей рельєфу для моделювання локальних геоїдів - 29/10/2024 18:18
- Інтелектуальна технологія обробки супутникових зображень Sentinel для картографування земного покриву - 29/10/2024 18:18
- Технологія управління кіберризиками для зміцнення інформаційної безпеки національної економіки - 29/10/2024 18:18
- Частотна залежність відображень від радіолокаційних орієнтирів - 29/10/2024 18:18
- Модель управління витратами трубного виробництва з використанням теорії графів - 29/10/2024 18:18
- Створення карти пластикових відходів з використанням даних дистанційного зондування у прибережній зоні провінції Тхань Хоа (В’єтнам) - 29/10/2024 18:18
- Оцінювання ефективності функціонування системи екологічного менеджменту підприємств - 29/10/2024 18:18
Попередні статті з поточного розділу:
- Аналіз природно-техногенних чинників розвитку зсувів у Карпатському регіоні з використанням ГІС - 29/10/2024 18:18
- Обґрунтування безпечних параметрів рекреаційних зон при рекультивації обводнених вироблених просторів кар’єрів - 29/10/2024 18:18
- Оптимізація кутів нахилу панелей сонячних батарей на різноманітній місцевості Алжиру - 29/10/2024 18:18
- Аспекти розробки інноваційного енергоефективного когенератора з низьким рівнем викидів - 29/10/2024 18:18
- Заощадження енергоресурсів під час експлуатації рухомого складу підземного електрифікованого транспорту - 29/10/2024 18:18
- Методика моделювання розподілу температури в дискових гальмах шахтових підіймальних машин - 29/10/2024 18:18
- Аналіз механізму третього классу методом моделювання у програмному середовищі Mathcad - 29/10/2024 18:18
- Обґрунтування раціональних параметрів проєктування дробарної машини з двома рухомими щоками - 29/10/2024 18:18
- Концепція створення маневреної енергетичної установки на базі малого модульного реактору - 29/10/2024 18:18
- Аналітичне обґрунтування термохімічної взаємодії реагентів дуття та вуглецевмісних продуктів під дією магнітних полів - 29/10/2024 18:18