Трансформація бізнес-моделей електронної комерції в цифровій економіці

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


О. Чукурна*, orcid.org/0000-0001-9285-7068, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Т. Тардаскіна, orcid.org/0000-0003-3818-7029, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса, Україна

М. Чайковська, orcid.org/0000-0002-9490-5112, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, м. Одеса, Україна

В. Ніценко, orcid.org/0000-0002-2185-0341, Міжнародний університет INTI, м. Путра Нілай, Малайзія; Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна

Л. Паньковець, orcid.org/0000-0001-5578-9385, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса, Україна

В. Кофман, orcid.org/0000-0002-9379-3577, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса, Україна

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (5): 192 - 199

https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-5/192



Abstract:



Мета.
Дослідження трансформації бізнес-моделей електронної комерції в умовах цифрової економіки, аналіз основних напрямів змін у бізнес-процесах, а також визначення ключових відмінностей між інтернет-комерцією, електронною комерцією та цифровою комерцією, обґрунтування відмінності у джерелах генерації доданої вартості та ідентифікація факторів, що сприяють переходу від традиційних бізнес-моделей електронної комерції до цифрових.


Методика.
При виконанні досліджень методом формального аналізу були виявлені тенденції розвитку електронної комерції та фактори, що сприяють їх трансформації в умовах цифрової економіки.



Результати.
У цьому дослідженні представлено аналіз тенденцій і факторів, що впливають на розвиток цифрової комерції та трансформацію бізнес-моделей цифрової комерції. Обґрунтовані напрями інтеграції цифрових технологій у бізнес-процеси та стратегічні аспекти впровадження цифрових рішень у бізнес-практику. Визначені ключові фактори, що сприяють трансформації бізнес-моделей електронної комерції в бізнес-моделі цифрової комерції, зокрема у створенні та впровадженні нових бізнес-моделей, які дозволяють ефективно адаптуватися до умов цифрової економіки. Встановлено, що економічною основою трансформацій бізнес-моделей є джерела створення доданої вартості. Доведено, що цифрові технології, які складають основу електронного бізнесу, є носіями та основними джерелами створення доданої вартості, що відображено в моделях монетизації бізнесу. Проаналізовано вплив штучного інтелекту на перспективи й подальший розвиток бізнес-моделей цифрової комерції.


Наукова новизна.
Наукова новизна, отримана в результаті проведення даного дослідження, полягає у визначенні та обгрунтуванні нового чинника – доданої вартості, який є основним чинником впливу на трансформацію бізнес-моделей електронної комерції в бізнес-моделі цифрової комерції, що відбувається під впливом цифрової економіки. Новизна отриманих результатів дослідження в частині обґрунтування доданої вартості, як чинника трансформації, доведена шляхом підтвердження гіпотези про те, що формування бізнес-моделей електронної комерції та їх трансформація в моделі цифрової комерції відбувається під впливом цифрових джерел створення доданої вартості.


Практична значимість.
Визначена в єдиних напрямах отримання додаткової вартості в бізнес-моделях цифрової комерції.


Ключові слова:
бізнес-модель, цифрова економіка, електронна комерція, цифрова комерція

References.


1. Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2023). E-commerce 2023–2024: Business, technology, society. (18 th ed). Pearson Higher Ed. Retrieved from https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781292449661_A47155427/preview-9781292449661_A47155427.pdf.

2. Plunkett, J. W. (2023). Plunkett’s e-commerce and internet business almanac 2023: E-commerce and internet business industry market research, statistics, trends and leading companies. Retrieved from https://dokumen.pub/qdownload/plunketts-e-commerce-amp-internet-business-almanac-2023-e-commerce-amp-internet-business-industry-market-research-statistics-trends-and-leading-companies-1628316497-9781628316490.html.

3. Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. Crown Business. Retrieved from https://ia903404.us.archive.org/26/items/the-fourth-industrial-revolution-klaus-s/The_Fourth_Industrial_Revolution_Klaus_S.pdf.

4. Shkrygun, Y. O. (2020). “Electronic business,” “Electronic commerce,” and “Electronic trade”: Differences and features. Economic Management: Theory and Practice, 12, 312-325.

5. Neskorozhena, L. L. (2017). On the definition of the concepts of “Electronic business,” “Electronic commerce,” “Electronic trade.” Scientific Notes of the Institute of Legislation of the Verkhovna Rada of Ukraine, (5), 17-21.

6. Dergachova, V. V., Koleshnya, Y. O., & Holyuk, V. Ya. (2022). Digital terminology in strategies: The essence, place, and role of digital management. Economic Bulletin of NTUU “Kyiv Polytechnic Institute”, 22, 114-117.

7. Andronik, O. L., & Voronin, A. V. (2021). Opportunities and threats of electronic commerce in Ukraine. Economics and Organization of Management, 4(44), 118-130. https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.11.

8. Stezko, N. V., & Shevchuk, O. I. (2023). Trends in the development of global electronic commerce in the context of business digitalization. Digital Economy and Economic Security, 5(05), 20-25. https://doi.org/10.32782/dees.5-3.

9. Zasenko, O. Yu. (2017). Preconditions and prospects for Ukraine’s integration into the global e-commerce market. Black Sea Economic Studies, 20, 5-9.

10. Berezovska, L., & Kyrychenko, A. (2022). Development of electronic commerce in Ukraine and the EU. Economics and Society, 42. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-15.

11. Yatsenko, O. M., Hryazina, A. S., & Shevchyk, O. O. (2019). E‑commerce as an element of the global trade system. Actual problems of economics, 8(218), 4-15.

12. Statista (2024). Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2027. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/.

13. Activate Consulting (2023). Activate tech & media outlook 2023. Retrieved from https://activate.com/outlook/2023/.

14. Manzhura, O., Kraus, K., & Kraus, N. (2021). Digitalization of Business Processes of Enterprises of the Ecosystem of Industry 4.0: Virtual-Real Aspect of Economic GrowthReserves. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18(57), 569-580.

15. Oliynyk, L. V. (2020). E-commerce as a New Format of Entrepreneurship. Modern Economics, 20, 175-180. https://doi.org/10.31521/modecon.V20(2020)-28.

16. Aleinikova, O. V., Datsii, O. I., Kalina, I. I., Zavgorodnia, A. A., Yeremenko, Yu. O., & Nitsenko, V. S. (2023). Digital technologies as a reason and tool for dynamic transformation of territory marketing. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (1), 154-159. https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-1/154.

17. Statista (2024). Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2026. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/.

18. Tardaskina, T. M., & Alkhimova, V. V. (2023). Modern approaches to digital transformation of business in Ukraine and worldwide. Agrosvit, 22, 85-91.

19. Zayed, N. M., Edeh, F. O., Islam, K. M. A., Nitsenko, V., Dubovyk, T., & Doroshuk, H. (2022). An Investigation into the Effect of Knowledge Management on Employee Retention in the Telecom Sector. Administrative Sciences, 12, 138. https://doi.org/10.3390/admsci12040138.

20. Chukurna, O., Niekrasova, L., Stanislavyk, O., Kovalenko, O., & Zadorozhko, G. (2024). Influence of information and communication technologies on knowledge economy development. In L. Moldovan & A. Gligor (Eds.), The 17 th International Conference Interdisciplinarity in Engineering. Inter-ENG 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 928. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-54671-6_23.

21. Law of Ukraine “On Electronic Commerce” dated 03.09.2015 No. 675-VIII (n.d.). Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/T150675?an=1&ed=2022_01_01.

22. European Strategic Programme (EEC) for Research and Development in Information Technologies (ESPRIT) (2024). Retrieved from https://cordis.europa.eu/programme/id/FP2-ESPRIT-2.

23. UNCTAD (2019). Digital economy report 2019: Value creation and capture – Implications for developing countries. Retrieved from https://unctad.org/system/files/official-document/der2019_en.pdf.

 

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

7562186
Сьогодні
За місяць
Всього
1468
84672
7562186

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна Авторам і читачам вимоги до авторів UkrCat Архів журналу 2024 Зміст №5 2024 Трансформація бізнес-моделей електронної комерції в цифровій економіці