Альтернативне застосування щебеню для виготовлення асфальтобетонних сумішей в Угорщині
- Деталі
- Категорія: Зміст №5 2023
- Останнє оновлення: 27 жовтня 2023
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1741
Authors:
Л. Езіас, orcid.org/0009-0003-2637-2830, Університет Сечені Іштвана, м. Д’єр, Угорщина
Ш. Фішер*, orcid.org/0000-0001-7298-9960, Університет Сечені Іштвана, м. Д’єр, Угорщина
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (5): 066 - 071
https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-5/066
Abstract:
Кар’єри Угорщини, що видобувають кам’яні вироби для зносостійких асфальтобетонних покриттів, також виробляють значну кількість фракцій 0/4, 0/8 і 4/8 мм. У зв’язку з конструкцією дорожнього покриття та практикою виробництва асфальту в Угорщині, ці фракції не мають відповідного ринку збуту й тому можуть бути продані на альтернативних ринках.
Мета. Обґрунтування можливості використання альтернативної супутньої сировини – подрібнених фракцій 0/4 і 0/8 мм – у захисному й базовому шарах асфальтобетонних покриттів замість піщаного гравію фракції 0/22 мм.
Методика. Порівнянність характеристик оцінювалася шляхом випробувань на гранулометричний склад і несучу здатність за методом CBR. Поєднання тестів Проктора та CBR дало можливість порівняти очікувані технологічні особливості домінуючих і альтернативних типів заповнювачів, включаючи їх чутливість до води та значення несучої здатності, які можуть бути досягнуті.
Результати. Результати показали, що експлуатаційні характеристики піщаного гравію, який використовується традиційно, розміром 0/22 мм можуть бути досягнуті й перевищені за рахунок значно меншого максимального розміру зерен подрібненого матеріалу – 0/4 і 0/8 мм.
Наукова новизна. У роботі представлене оригінальне дослідження, в якому спростовується фактичне неприйняття промисловістю застосування щебеню (фракції 0/4 і 0/8 мм) для захисних шарів асфальтобетонних покриттів. Потенційна ефективність і функціональність запропонованого покриття доводяться за допомогою переконливих випробувань, і, таким чином, вносяться нові дані та уявлення у практику будівельної галузі Угорщини.
Практична значимість. Результати випробувань значно допомогли задовольнити високі потреби приватного промислового проекту за допомогою запропонованого альтернативного варіанту дробленого щебеню фракції 0/8 мм замість початково запланованого домінуючого піщано-гравійного матеріалу. Досвід укладання асфальтобетонного покриття на цій ділянці чітко підтвердив життєздатність альтернативного варіанту заповнювачів для доріг Угорщини.
Ключові слова: асфальтобетонне покриття, піщано-гравійні вироби, щебінь, альтернативна сировина, несуча здатність, тести Проктора, CBR
References.
1. Fischer, S., & Szürke, S. K. (2023). Detection process of energy loss in electric railway vehicles. Facta Universitatis, Series: Mechanical Engineering, 21(1), 81-99. https://doi.org/10.22190/FUME221104046F.
2. Gáspár, L., Horvát, F., & Lublóy, L. (2011). Lifetime of transport infrastructure facilities. Universitas-Győr Nonprofit Kft., Győr, 323 p.
3. Kurhan, M. B., Kurhan, D. M., Husak, M. A., & Hmelevska, N. (2022). Increasing the efficiency of the railway operation in the specialization of directions for freight and passenger transportation. Acta Polytechnica Hungarica, 19(3), 231-244. https://doi.org/10.12700/APH.19.3.2022.3.18.
4. Taran, I., & Litvin, V. (2018). Determination of rational parameters for urban bus route with combined operating mode. Transport Problems, 13(4), 157-171. https://doi.org/10.20858/tp.2018.13.4.14.
5. Saukenova, I., Oliskevych, M., Taran, I., Toktamyssova, A., Aliakbarkyzy, D., & Pelo, R. (2022). Optimization of schedules for early garbage collection and disposal in the megapolis. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(3-115), 13-23. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.251082.
6. Sładkowski, A., Utegenova, A., Kolga, A. D., Gavrishev, S. E., Stolpovskikh, I., & Taran, I. (2019). Improving the efficiency of using dump trucks under conditions of career at open mining works. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (2), 36-42. https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-2/8.
7. Czinder, B., Vásárhelyi, B., & Török, Á. (2021). Long-term abrasion of rocks assessed by micro-Deval tests and estimation of the abrasion process of rock types based on strength parameters. Engineering Geology, 282, 105996. https://doi.org/10.1016/j.enggeo.2021.105996.
8. Mussin, A., Imashev, A., Matayev, A., Abeuov, Ye., Shaike, N., & Kuttybayev, A. (2023). Reduction of ore dilution when mining low-thickness ore bodies by means of artificial maintenance of the mined-out area. Mining of Mineral Deposits, 17(1), 35-42. https://doi.org/10.33271/mining17.01.035.
9. Zholmagambetov, N., Khalikova, E., Demin, V., Balabas, A., Abdrashev, R., & Suiintayeva, S. (2023). Ensuring a safe geomechanical state of the rock mass surrounding the mine workings in the Karaganda coal basin, Kazakhstan. Mining of Mineral Deposits, 17(1), 74-83. https://doi.org/10.33271/mining17.01.074.
10. Károlyfi, K. (2017). The effect of saturation degree of cement paste on fair-faced concrete surfaces. Építöanyag (Online), (2), 55. https://doi.org/10.14382/epitoanyag-jsbcm.2017.10.
11. Kuchak, A. J. T., Marinkovic, D., & Zehn, M. (2020). Finite element model updating – Case study of a rail damper. Structural Engineering and Mechanics, 73(1), 27-35. https://doi.org/10.12989/sem.2020.73.1.027.
12. Kuchak, A. J. T., Marinkovic, D., & Zehn, M. (2021). Parametric Investigation of a Rail Damper Design Based on a Lab-Scaled Model. Journal of Vibration Engineering and Technologies, 9(1), 51-60. https://doi.org/10.1007/s42417-021-00341-7.
13. Szalai, S., & Dogossy, G. (2021). Speckle pattern optimization for DIC technologies. Acta Technica Jaurinensis, 14(3), 228-243. https://doi.org/10.14513/actatechjaur.00573.
14. Taran, I., & Klymenko, I. (2017). Analysis of hydrostatic mechanical transmission efficiency in the process of wheeled vehicle braking. Transport Problems, 12(Special Edition), 45-56. https://doi.org/10.20858/tp.12.se.4.
15. Fischer, S., Harangozó, D., Németh, D., Kocsis, B., Sysyn, M., Kurhan, D., & Brautigam, A. (2023). Investigation of Heat-Affected Zones of Thermite Rail Weldings. Facta Universitatis, Series: Mechanical Engineering (accepted manuscript as an article in Online First stage). https://doi.org/10.22190/FUME221217008F.
16. Kocsis Szürke, S., Kovács, G., Sysyn, M., Liu, J., & Fischer, S. (2023). Numerical Optimization of Battery Heat Management of Electric Vehicles. Journal of Applied and Computational Mechanics, 9(4), 1076-1092. https://doi.org/10.22055/jacm.2023.43703.4119.
17. SNAP-SEE project: Sustainable Aggregates Planning in South East Europe. Retrieved from http://www.snapsee.eu.
18. 100-year-old Hungarian Geological Institute (2023, August 27). Geological map of Hungary. Retrieved from https://gallery.hungaricana.hu/hu/SzerencsKepeslap/1320146/?img=0.
19. Sustainable roads – Optimizing sustainable roads on a national economic level, Professional publication, by the Hungarian Road Administration (2013). Retrieved from https://adoc.pub/fenntarthato-utak-fenntarthato-utgy-magyar-kzut-nonprofit-zr.html.
20. Fladvad, M., & Ulvik, A. (2021). Large-size aggregates for road construction – a review of standard specifications and test methods. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 80(12), 8847-8859. https://doi.org/10.1007/s10064-019-01683-z.
21. Ézsiás, L. (2009). Analyzing the reliability of test methods for earthworks. Közlekedésépítési Szemle, 59(2), 15-23. Retrieved from https://szemle.pms2000.hu/docs/2009_02.pdf.
22. Budiarto, A. (2018). The influence of replacement of course aggregate material with crushed stone to the CBR value on Aggregate Class B. AIP Conference Proceedings (Human-Dedicated Sustainable Product and Process Design: Materials, Resources, and Energy: Proceedings of the 4th International Conference on Engineering, Technology, and Industrial Application (ICETIA) 2017), pp. 13-14, December 2017, Surakarta, Indonesia, 1977(1), 020033. https://doi.org/10.1063/1.5042889.
23. Satyanarayana, P. V. V., Prem Teja, R., Harshanandan, T., & Lewis Chandra, K. (2013). A study on the use of crushed stone aggregate and crusher dust mixes in flexible pavements. International Journal of Scientific & Engineering Research, 4(11), 1126.
24. Hungarian Standards Institute (1989). Bearing capacity test on pavement structures. Plate bearing test (MSZ 2509-3:1989). Retrieved from https://ugyintezes.mszt.hu/webaruhaz/szabvany-adatok?standard=90404.
25. European Committee for Standardization (2012). Unbound and hydraulically bound mixtures. Part 2: Test methods for laboratory reference density and water content. Proctor compaction (EN 13286-2:2010/AC:2012). Retrieved from https://infostore.saiglobal.com/en-us/standards/en-13286-2-2010-ac-2012-327593_saig_cen_cen_754498.
26. European Committee for Standardization (2021). Unbound and hydraulically bound mixtures. Part 47: Test method for the determination of California bearing ratio, immediate bearing index and linear swelling (EN 13286-47:2021). Retrieved from https://infostore.saiglobal.com/en-gb/standards/en-13286-47-2021-333354_saig_cen_cen_3073508.
27. European Committee for Standardization (2012). Tests for geometrical properties of aggregates – Part 1: Determination of particle size distribution – Sieving method (EN 933-1:2012). Retrieved from https://infostore.saiglobal.com/en-gb/standards/EN-933-1-2012-330012_SAIG_CEN_CEN_759336.
28. Magyar Közút Nonprofit Zrt. (2007). General geotechnical rules for the establishment of public roads (e-UT 06.02.11). Retrieved from https://ume.kozut.hu/dokumentum/190.
Наступні статті з поточного розділу:
- Контролінг як інструмент управління підприємством в умовах цифрової економіки - 27/10/2023 20:21
- Дослідження екобезпечної фільтрувальної установки очищення стічних вод із природної сировини - 27/10/2023 20:21
- Проблемні питання притягнення до відповідальності за злочини проти екологічної безпеки в умовах воєнного стану - 27/10/2023 20:21
- Правовий механізм забезпечення охорони навколишнього природного середовища в Україні - 27/10/2023 20:21
- Вміст радіонуклідів у рослинності та ґрунтах у зоні впливу залізничного транспортного шляху - 27/10/2023 20:21
- Створення концептуальних рішень із виготовлення складових вантажних вагонів із композитів - 27/10/2023 20:21
- Розрідження промислової зони від сейсмічних навантажень із використанням лабораторних і польових вимірювань - 27/10/2023 20:21
- Оптимізаційна математична модель контактного повітроохолоджувача шахтного турбокомпресора - 27/10/2023 20:21
- Принципи оптимізації технічного обслуговування засобів транспорту: визначення вартості обладнання - 27/10/2023 20:21
- Горіння й детонація пастоподібного палива ракетних двигунів - 27/10/2023 20:21
Попередні статті з поточного розділу:
- Оцінка газопроникності породних масивів вугільних шахт у полі еквівалентних напружень - 27/10/2023 20:21
- Геометричне моделювання поверхонь обробки вибою планетарними виконавчими органами гірничопрохідницьких машин - 27/10/2023 20:21
- Вплив пульсацій промивальної рідини на ефективність очищення свердловин - 27/10/2023 20:21
- Зниження утворення асфальто-смолистих відкладень і підвищення дебітів нафтових свердловин - 27/10/2023 20:21
- Геофізичні ознаки рідкометалевої рудоносності Акмая-Катпарської рудної зони (Центральний Казахстан) - 27/10/2023 20:21
- Перспективи виявлення структур із вуглеводневими покладами вздовж геотраверсу в Шу-Сарисуйському осадовому басейні - 27/10/2023 20:21
- Оцінка прогнозних ресурсів рудних районів Центрального Казахстану на основі аерогеофізичних методів - 27/10/2023 20:21
- Вплив геотектонічного режиму на формування властивостей вугілля північних окраїн Донецького басейну - 27/10/2023 20:21
- Структура та інтерпретація аномального геомагнітного поля Південно-Торгайської нафтогазоносної області - 27/10/2023 20:21