Використання вторинних ресурсів титан-цирконієвих кар’єрів при спорудженні автомобільних доріг
- Деталі
- Категорія: Зміст №4 2023
- Останнє оновлення: 28 серпня 2023
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1904
Authors:
О. В. Ложніков*, orcid.org/0000-0003-1231-0295, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Б. Ю. Собко, orcid.org/0000-0001-9533-5126, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
А. В. Павличенко, orcid.org/0000-0003-4652-9180, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ю. О. Кірічек, orcid.org/0000-0002-1573-0706, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (4): 124 - 129
https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-4/124
Abstract:
Мета. Розробити методику визначення економічно доцільної відстані перевезення будівельного піску, що є вторинною сировиною кар’єрів рудної сировини, до об’єктів будівництва автомобільних доріг у порівнянні з доставкою піску з гірничих підприємств нерудної сировини з урахуванням показників землезбереження.
Методика. У роботі використано комплекс методів досліджень: аналітичний – для встановлення основних техніко-економічних показників, що впливають на собівартість доставки піску з місця розробки до об’єкта спорудження дороги; техніко-економічний аналіз – для встановлення впливу дальності перевезення будівельних матеріалів на собівартість виконання будівельних робіт.
Результати. Встановлена економічно допустима відстань перевезення пісків титан-цирконієвих гірничих підприємств до об’єктів будівництва автошляхів у порівнянні із залученням пісків з родовищ нерудної сировини. Доведено, що за умов використання пісків Мотронівського ГЗК, де основною сировиною є титан-цирконієві руди, окрім економічного ефекту від утилізації відходів гірничого виробництва є також і екологічний ефект від зменшення площ відвалів і хвостосховищ. При цьому собівартість піщаних порід при спорудженні дорожнього полотна буде знижена на суму від 3 до 60 % у залежності від відстані до об’єкту будівництва. При цьому площа земель, збережених від порушення новими гірничими виробками, сягне 3,3 га при будівництві ділянки дороги категорії І-б довжиною 2,5 км.
Наукова новизна. Установлені залежності вартості піску та його доставки на об’єкт спорудження нової автомобільної дороги від відстані перевезення матеріалів при закупівлі піску на підприємстві основної сировини та з титан-цирконієвого родовища, на якому він розробляється як супутня сировина. Визначена залежність показника економічної ефективності спорудження автомобільної дороги від збільшення відстані доставки піщаних порід з титан-цирконієвого родовища, що дозволяє обґрунтувати раціональну відстань транспортування за техніко-економічними показниками.
Практична значимість. Розроблена методика визначення ефективної відстані транспортування піщаних порід до будівельного об’єкту дозволяє розрахувати доцільність залучення супутніх корисних копалин рудних кар’єрів при реконструкції та спорудженні нових автомобільних доріг, а також встановити ефект ресурсозбереження за рахунок зменшення площ гірничих об’єктів при видобутку рудної та нерудної сировини.
Ключові слова: автомобільна дорога, кар’єр, пісок, відстань транспортування, вторинна сировина, економічна ефективність
References.
1. Karbovska, L., Bratus, A., Lozhachevska, O., Zhelezniak, E., & Navrotska, T. (2019). State and trends of the road goods transportation field development in Ukraine. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 10(4(42)), 1022-1031. https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).04.
2. Irtyshcheva, I., Kramarenko, I., & Sirenko, I. (2022). The economy of war and postwar economic development: world and Ukrainian realities. Baltic Journal of Economic Studies, 8(2), 78-82. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2022-8-2-78-82.
3. Borko, T., Fradynskyi, O., Oneshko, S., Zalievska-Shyshak, A., & Krasota, O. (2022). Prospects for Restoring the Economic Potential of Ukraine in the Post-War Period. Economic Affairs, 67(4s), 815-823. https://doi.org/10.46852/0424-2513.4s.2022.15.
4. Segui, P., Safhi, A. E. M., Amrani, M., & Benzaazoua, M. (2023). Mining Wastes as Road Construction Material: A Review. Minerals, 13(1), 90. https://doi.org/10.3390/min13010090.
5. Poulikakos, L. D., Papadaskalopoulou, C., Hofko, B., Gschösser, F., Falchetto, A. C., Bueno, M., ..., & Partl, M. N. (2017). Harvesting the unexplored potential of European waste materials for road construction. Resources, Conservation and Recycling, 116, 32-44. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2016.09.008.
6. Sangiorgi, C., Lantieri, C., & Dondi, G. (2015). Construction and demolition waste recycling: An application for road construction. International Journal of Pavement Engineering, 16(6), 530-537. https://doi.org/10.1080/10298436.2014.943134.
7. Stehlik, D., Dasek, O., Hyzl, P., Coufalik, P., Krcmova, I., & Varaus, M. (2015). Pavement construction using road waste building material from a model to reality. Road Materials and Pavement Design, 16(sup1), 314-329. https://doi.org/10.1080/14680629.2015.1029680.
8. Drachuk, Y., Stalinskaya, E., Snitko, E., Zavgorodnyaya, E., Jaworska, M., Savyuk, L., & Cheylyakh, D. (2021). Slag waste of metallurgical production. Environmental and economic justification of their use in industry in Ukraine. Polityka Energetyczna-Energy Policy Journal, 169-182. https://doi.org/10.33223/epj/131205.
9. Gruszecka, A. M., & Wdowin, M. (2013). Characteristics and distribution of analyzed metals in soil profiles in the vicinity of a postflotation waste site in the Bukowno region, Poland. Environmental Monitoring and Assessment, 185, 8157-8168. https://doi.org/10.1007/s10661-013-3164-9.
10. Pactwa, K., Woźniak, J., & Dudek, M. (2020). Coal mining waste in Poland in reference to circular economy principles. Fuel, 270, 117493. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2020.117493.
11. Calandra, P., Quaranta, S., Figueira, B. A. M., Caputo, P., Porto, M., & Rossi, C. O. (2022). Mining wastes to improve bitumen performances: An example of circular economy. Journal of Colloid and Interface Science, 614, 277-287. https://doi.org/10.1016/j.jcis.2022.01.106.
12. Trehub, О. A. (2021). Transformation vectors of legal regulation in the field of energy use of waste. Economics and law. Section “Law”: Problems of Land, Environmental and Natural Resources Law, 83-89. https://doi.org/10.15407/econlaw.2021.02.083.
13. Shustov, O., Chebanov, M., & Perkova, T, (2022). Methodological principles of the selection of a resource-saving technology while developing water-bearing placer deposits. Mining of Mineral Deposits, 16(3), 115-122. https://doi.org/10.33271/mining16.03.115.
14. Drebenstedt, C. (2017). Selection of environmentally safe open-pit technology for mining water-bearing deposits. Mining of Mineral Deposits, 11, 70-75. https://doi.org/10.15407/mining11.03.070.
15. Oluwasola, E. A., Hainin, M. R., & Aziz, M. M. A. (2014). Characteristics and utilization of steel slag in road construction. Jurnal Teknologi, 70(7). https://doi.org/10.11113/jt.v70.3591.
16. Hryhorak, M. Yu., Dzwigol, H., Kwilinski, A., Trushkina, N., & Ovdiienko, O. V. (2021). On the application of the concept of circular economy to ensure balanced sustainable development of the national logistics system in Ukraine. Intellectualization of Logistics and Supply Chain Management, (7-8), 6-25. https://doi.org/10.46783/smart-scm/2021-7(8)-1.
17. Ladychenko, V., Melnychuk, O., Golovko, L., & Burmak, O. (2020). Waste Management at the Local Level in the EU and Ukraine. European Journal of Sustainable Development, 9(1), 329-329. https://doi.org/10.14207/ejsd.2020.v9n1p329.
18. Kinnunen, P. H. M., & Kaksonen, A. H. (2019). Towards circular economy in mining: Opportunities and bottlenecks for tailings valorization. Journal of Cleaner Production, 228, 153-160. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.04.171.
19. Gayana, B. C., & Ram Chandar, K. (2018). Sustainable use of mine waste and tailings with suitable admixture as aggregates in concrete pavements-A review. https://doi.org/10.12989/acc.2018.6.3.221.
20. Gorova, A., Borysovs’ka, O., & Krups’ka, L. (2013). The development of methodology for assessment of environmental risk degree in mining regions. Annual Scientific-Technical Collection Mining of Mineral Deposit, 207-209. https://doi.org/10.1201/b16354-38.
21. Gorova, A., & Borysovska, O. (2013). The study of ecological state of waste disposal areas of energy and mining companies. Annual Scientific-Technical Collection Mining of Mineral Deposits, 169-172. https://doi.org/10.1201/b16354-29.
22. Kulikov, P., Aziukovskyi, O., Vahonova, O., Bondar, O., Akimova, L., & Akimov, O. (2022). Post-war Economy of Ukraine: Innovation and Investment Development Project. Economic Affairs (New Delhi), 67(5), 943-959. https://doi.org/10.46852/0424-2513.5.2022.30.
23. Babets, D., Sdvyzhkova, O., Shashenko, O., Kravchenko, K., & Cabana, E. C. (2019). Implementation of probabilistic approach to rock mass strength estimation while excavating through fault zones. Mining of Mineral Deposits, 13(4), 72-83. https://doi.org/10.33271/mining13.04.072.
Наступні статті з поточного розділу:
- Особливості антикризового управління суб’єктів підприємництва в період воєнного стану - 28/08/2023 20:09
- Вплив процесів глобалізації на стратегічне планування діяльності підприємств - 28/08/2023 20:09
- Адаптація системи контролінгу машинобудівного підприємства до зміни стратегічних цілей - 28/08/2023 20:09
- Фінансове забезпечення макрорегіонів у період військової агресії - 28/08/2023 20:09
- Аналіз цифровізаційних змін та їх вплив на управління безпекою підприємств в умовах невизначеності - 28/08/2023 20:09
- Вплив цифрової трансформації на підприємницькі структури - 28/08/2023 20:09
- Дослідження комбінованих ансамблевих методів діагностики якості взаємодії людино-машинних систем - 28/08/2023 20:09
- Оцінка конкурентоспроможності залізничної мережі Казахстану при виконанні транзитних контейнерних перевезень - 28/08/2023 20:09
Попередні статті з поточного розділу:
- Роль формування системи екологічного менеджменту у вдосконаленні міжнародних економічних відносин - 28/08/2023 20:09
- Удосконалення процесу керування динамічними професійними ризиками - 28/08/2023 20:09
- Стан забруднення ґрунту за показниками забруднення та ризик для здоров’я - 28/08/2023 20:09
- Параметризація статистичної моделі контролю ефективності споживання електричної енергії - 28/08/2023 20:09
- Енергетичний перехід: майбутнє енергетики на основі смарт спеціалізації - 28/08/2023 20:09
- Проектування робочих поверхонь ротаційно-планетарних механізмів - 28/08/2023 20:09
- Підвищення ресурсу гірничого та промислового устаткування шляхом використання модифікаторів тертя - 28/08/2023 20:09
- Гідродинаміка парорідинних потоків у криволінійних каналах сепараційних пристроїв енергетичних установок - 28/08/2023 20:09
- Обґрунтування методу комп’ютерного аналізу напружено-деформованого стану механізму маніпулятора тюбінгоукладача - 28/08/2023 20:09
- Застосування стереомікрофотограмметричного методу для комплексного дослідження сплавів системи Al-Cu-Mg - 28/08/2023 20:09