Правове управління та регулювання діяльності професійних учасників на фондовому ринку України
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2022
- Останнє оновлення: 28 грудня 2022
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1806
Authors:
М.М.Бліхар*, orcid.org/0000-0003-2974-0419, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Н.В.Шевченко, orcid.org/0000-0002-1815-7554, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
І.І.Комарницька, orcid.org/0000-0003-4314-877X, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
О.С.Заяць, orcid.org/0000-0003-2872-5567, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022, (6): 147 - 153
https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-6/147
Abstract:
Мета. Полягає в оцінці ефективності правового управління та регулювання діяльності професійних учасників на основі аналізу законодавчих, нормативних і правових документів, що забезпечують утворення, регулювання й запобігання протиправним діям на українському фондовому ринку, а також визначення напрямів співпраці з державними органами у сфері розвитку фондового ринку й посередництва.
Методика. Застосовані загальні методи та прийоми дослідження, зокрема: аналізу та узагальнення – для виокремлення нормативно-правових актів, що регулюють діяльність професійних учасників фондового ринку; аналітичний – під час порівняння ефективності співпраці Національної комісії цінних паперів і фондового ринку з антикорупційними організаціями; синтезу – задля оцінки повноти та ефективності наявних законодавчих актів, що регулюють діяльність професійних учасників.
Результати. Визначена особливість правового управління й регулювання діяльності професійних учасників; сформована класифікаційна ознака професійних учасників фондового ринку та їхньої діяльності (видів послуг) відповідно до функцій Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку, а саме: інвестиційні фірми, організатори торгівлі (фондові біржі), клірингові установи, управляючі іпотечним покриттям, депозитарні установи, компанії з управління активами. Здійснено аналіз ефективності застосування окремих законів, зокрема: Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», що забезпечив зменшення кількості корупційних справ і запроваджених санкцій упродовж 2017–2020 років, і Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», що є важелем у сфері регулювання й підтримання прозорості діяльності професійних учасників ринку, запобігання протиправним діям. Розроблено механізм співпраці професійних учасників із державними органами як складову правового управління на основі діяльності АРІФРУ.
Наукова новизна. Полягає у визначенні напрямів правового управління й регулювання, що стосується саме діяльності професійних учасників на фондовому ринку та розробки механізмів взаємодії професійних учасників із державними органами, заснованих на принципах прозорості, інформативності й конкурентоспроможності.
Практична значимість. Запропоновані напрями співпраці та взаємодії професійних учасників із державними органами, зокрема АРІФРУ та НКЗПФР, як складової правового управління та правової підтримки, дасть змогу оптимізувати стандарти біржової діяльності й розвитку фондової торгівлі, знизити рівень корупції та тінізації.
Ключові слова: фондовий ринок, правове управління, правове регулювання, професійні учасники, регулятор, закони
References.
1. Kuzheliev, M., Rekunenko, I., Boldova, A., Zhytar, M., & Stabias, S. (2019). Modeling of structural and temporal characteristics in the corporate securities market of Ukraine. Investment Management and Financial Innovations, 16(2), 260-269. https://doi.org/10.21511/imfi.16(2).2019.22.
2. Tretiakova, O. V., Kharabara, V. M., & Hreshko, R. I. (2020). The stock market of Ukraine: features of functioning in modern conditions. Economy and state, (5), 103-107. https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.5.103.
3. Chepulchenko, T., & Monarshuk, A. (2020). Legal regulation of the stock market in Ukraine: issues and prospects for development. Law and society, 2(2), 276-282. https://doi.org/10.32842/2078-3736/2020.2-2.42.
4. Dong, T., Eugster, F., & Nilsson, H. (2022). Business school education, motivation, and young adults’ stock market participation. Journal of Accounting and Public Policy. https://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2022.106958.
5. Nadeem, M. A., Qamar, M. A., Nazir, M. S., Ahmad, Is., Timoshin, A., & Shehzad, K. (2020). How Investors Attitudes Shape Stock Market Participation in the Presence of Financial Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553351.
6. Shawn X. Huang, & Min Kim (2022). Accounting Quality and Household Stock Market Participation. Accounting Horizons. https://doi.org/10.2308/HORIZONS-2020-126.
7. National Commission on Securities and Stock Market (n.d.). Retrieved from https://www.nssmc.gov.ua/for-market-participants/profuchasnykam.
8. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On state regulation of capital markets and organized commodity markets. No. 448/96-ВР. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/448/96-вр#Text.
9. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On capital markets and organized commodity markets No. 3480-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3480-15#Text.
10. Verkhovna Rada of Ukraine (2019). On Prevention and Counteraction to Legalisation (Laundering) of Criminal Proceeds, Terrorist Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction. No. 361-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.
11. Verkhovna Rada of Ukraine (n.d.). National Agency on corruption prevention. Retrieved from https://nazk.gov.ua/uk/spivpratsya-z-biznesom/.
12. The National Anti-corruption Bureau of Ukraine (n.d.). Retrieved from https://nabu.gov.ua/reports.
13. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On amendments to some legislative acts of Ukraine to ensure the effectiveness of the institutional mechanism for preventing corruption. No. 140-IX. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/140-20#Text.
14. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On the audit of financial statements and auditing activities No. 2258-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text.
15. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On Licensing of Economic Activities Types. No. 222-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19#Text.
16. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On Advertising. No. 270/96-ВР. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text.
17. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On the principles of state language policy. No. 5029-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5029-17#Text.
18. Verkhovna Rada of Ukraine (2022). On private pension provision. No. 1057-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1057-15#Text.
19. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On the depository system of Ukraine. No. 5178-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5178-17#Text.
20. Verkhovna Rada of Ukraine (2021). On Collective Investment Institutions. No. 5080-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5080-17#Text.
21. Verkhovna Rada of Ukraine (2011). On Access to Public Information. No. 2939-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#Text.
Наступні статті з поточного розділу:
- Інноваційний інтелектуальний капітал у системі чинників техніко-технологічного розвитку - 28/12/2022 19:38
- Визначення детермінантів корупції в уряді: MAR-сплайновий підхід - 28/12/2022 19:38
- Система управління нейтралізації впливу ризиків на логістичні процеси за динамічної їх зміни - 28/12/2022 19:38
- Вплив інтернаціоналізації на покращення й забезпечення якості освіти: приклад міжнародного університету Daffodil (Бангладеш) - 28/12/2022 19:38
- Вплив професійних бухгалтерських організацій на якість бухгалтерської освіти - 28/12/2022 19:38
Попередні статті з поточного розділу:
- Вплив економічної кризи та COVID-19 на країни Вишеградської групи - 28/12/2022 19:38
- Цифрові технології та їх вплив на економічну й соціальну сфери в Україні - 28/12/2022 19:38
- Удосконалення логістики перевезень продукції видобувної промисловості в умовах обмеження пропускної спроможності залізниць - 28/12/2022 19:37
- Комп’ютерне моделювання затоплення території при виникненні надзвичайної ситуації на Середньодніпровській ГЕС - 28/12/2022 19:37
- Дослідження акумуляції важких металів зеленими насадженнями в умовах промислових міст - 28/12/2022 19:37
- Вилучення за допомогою адсорбції природним цеолітом важких металів із води річки Тигр у місті Самарра (Ірак) - 28/12/2022 19:37
- Удосконалення системи безпечної праці - 28/12/2022 19:37
- Вплив цифрової зрілості на ефекти сталого розвитку енергетичного сектору в умовах Індустрії 4.0 - 28/12/2022 19:37
- Вплив неспіввісності з’єднання валів електричних машин на характер електричної потужності асинхронного двигуна - 28/12/2022 19:37
- Визначення параметрів деформації сталевої армуючої фази всередині алюмінієвої матриці при гарячій прокатці - 28/12/2022 19:37