Передумови гібридизації фінансування університетів як інструменту забезпечення їх стійкості та стратегічного розвитку
- Деталі
- Категорія: Зміст №5 2024
- Останнє оновлення: 29 жовтня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 426
Authors:
Л. В. Юрчишена, orcid.org/0000-0002-5904-0758, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна
О. В. Длугопольський*, orcid.org/0000-0002-2040-8762, Західноукраїнський національний університет, м. Тернопіль, Україна; Університет WSEI, м. Люблін, Республіка Польща
І. О. Вечірко, orcid.org/0009-0004-6700-4425, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
С. В. Козловський, orcid.org/0000-0003-0707-4996, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна
Р. В. Лавров, orcid.org/0000-0002-9655-4467, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, м. Чернігів, Україна
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024, (5): 184 - 191
https://doi.org/10.33271/nvngu/2024-5/184
Abstract:
Мета. Оцінка стану бюджетного фінансування закладів вищої освіти (ЗВО) України, визначення структури їх фінансування й передумов розвитку гібридного фінансування університетів як інструменту забезпечення стійкості та стратегічного розвитку.
Методика. У процесі дослідження застосовані динамічний і структурний аналіз, індекс Хіршмана-Херфіндаля та такі методи як кількісний, середньої арифметичної, граничних величин, графічний, візуалізації, системний. Практична апробація гіпотез дослідження здійснена на підставі комплексного підходу до фінансування ЗВО України й панельної вибірки із 35 університетів, що враховує рейтингові показники, галузевий і регіональний аспекти.
Результати. Трансформаційні процеси, що відбуваються на різних рівнях, супроводжуються такими тенденціями як скорочення бюджетного фінансування, зміна структури контингенту й фінансування, міграція кадрового ядра, студентів, скорочення попиту на додаткові освітні послуги та інші чинники, у т. ч. військові, що створюють певні передумови до розвитку гібридних інструментів фінансування університетів. У роботі визначені передумови розвитку гібридного фінансування університетів, виявлені негативні тенденції бюджетного фінансування ЗВО, включаючи системне недовиконання планових показників і вплив інфляції на їх реальну вартість; проведено комплексний аналіз рівня диверсифікації доходів українських університетів із застосуванням індексу Хіршмана-Херфіндаля (HHI(DI)). Кількісним методом визначені граничні й середні величини, що дозволило класифікувати університети на стійкі (HHI(DI) 0,55) і ризикові (HHI(DI) > 0,55); виявлені тенденції до незначної диверсифікації доходів університетів; запропонована концептуальна модель гібридного фінансування університетів для розширення їх фінансової автономії, що базується на співпраці між університетським менеджментом, стейкголдерами й кадровим ядром, з метою створення ціннісних пропозицій, які задовольняють потреби стейкголдерів і генерують грошові потоки; запропоновано новий підхід до поділу гібридних інструментів фінансування на три групи: пасивні або іміджеві, активні-інтелектуальні, пасивні-інноваційні. Цей підхід є інноваційним у розробці фінансових стратегій для університетів.
Наукова новизна. Запропоновані нові інструменти для прийняття управлінських рішень, спрямовані на забезпечення фінансової стійкості й розробку фінансових стратегій для університетів. Зокрема: оригінальний підхід до класифікації університетів на стійкі та ризикові на основі значення індексу Хіршмана-Херфіндаля; концептуальна модель гібридного фінансування університетів, що сприяє розширенню їх фінансової автономії; інноваційний підхід до поділу гібридних інструментів фінансування на три категорії: пасивні або іміджеві, активні-інтелектуальні, пасивні-інноваційні.
Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані для прийняття управлінських рішень, спрямованих на розширення фінансової автономії університетів. Упровадження концептуальної моделі гібридного фінансування буде сприяти диверсифікації доходів, збільшенню фінансування, а також забезпеченню фінансової стійкості та стратегічного розвитку університетів.
Ключові слова: фінанси, ЗВО, інструменти фінансування, стійкість, університет, гібридне фінансування, стратегічне управління
References.
1. ЕUA (2024). Sense & sustainability: future paths for university finances. Retrieved from https://eua.eu/events/279-2024-eua-funding-forum.html.
2. Pohribna, N., Petlenko, Y., Chervinska, T., & Kharlamova, G. (2022). Hybridization of financing as a transition strategy to transparent, accountable, and efficient university management: The case of Ukraine. Problems and Perspectives in Management, 20(1), 164-176. https://doi.org/10.21511/ppm.20(1).2022.15.
3. Botlhale, E. (2022). Diversifying income streams in public higher education institutions in Botswana. International Journal of Higher Education and Sustainability, 4(2), 97-114.
4. Kapustian, O., Petlenko, Y., Ryzhov, A., & Kharlamova, G. (2021). Financial sustainability of a Ukrainian university due to the COVID-19 pandemic: a calculative approach. Investment Management and Financial Innovations, 18(4), 340-354. https://doi.org/10.21511/imfi.18(4).2021.28.
5. Varnalii, Z. (2022). Determinants of financing higher institutions education of Ukraine in the conditions of modern challenges. Scientific Bulletin of Odessa National Economic University, (3-4), 38-45. https://doi.org/10.32680/2409-9260-2022-3-4-292-293-38-45.
6. Stavytskyy, A., Dluhopolskyi, O., Kharlamova, G., Karpuk, A., & Osetskyi, V. (2019). Testing the fruitfulness of the institutional environment for the development of innovative-entrepreneurial universities in Ukraine. Problems and Perspectives in Management, 17(4), 274-288. https://doi.org/10.21511/ppm.17(4).2019.23.
7. Chapman, B., & Dearden, L. (2021). Financing higher education. Oxford Research Encyclopedia of Economics & Finance. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190625979.013.658.
8. Bondzi-Simpson, P. E., & Agomor, K. S. (2021). Financing public universities in Ghana through strategic agility: Lessons from Ghana Institute of Management and Public Administration (GIMPA). Global Journal of Flexible Systems Management, 22(1), 1-15. https://doi.org/10.1007/s40171-020-00254-6.
9. Hromovenko, K., & Tytska, Y. (2018). Forming the development strategy of modern HEI. Baltic Journal of Economic Studies, 4(3), 42-50. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-42-50.
10. Pruvot, E.B., Claeys-Kulik, A.L., & Estermann, T. (2015). Strategies for Efficient Funding of Universities in Europe. The European Higher Education Area, 153-168. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_11.
11. Laktionova, O., Yurchyshena, L., & Matviychuk, V. (2021). Income and financial stability of university: sectoral aproach. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 5(40), 204-215. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v5i40.244985.
12. Liutyi, I., Beliavskaiya, O., & Polianovskyi, H. (2020). Financial autonomy of universities: a historical overview and international experience. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, “Economics” Series, 18(46), 68-78.
13. Polianovskyi, H., Zatonatska, T., Dluhopolskyi, O., & Liutyi, I. (2021). Digital and technological support of distance learning at universities under COVID-19 (Case of Ukraine). Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(4), 595-613. https://doi.org/10.18662/rrem/13.4/500.
14. Degtyarova, I., Hryhorash, O., & Chentsov, V. (2018). The mechanism of higher education funding in Ukraine: nationwide and local perspective. Investment Management and Financial Innovations, 15(3), 223-236. https://doi.org/10.21511/imfi.15(3).2018.19.
15. Umbricht, M. R., Fernandez, F., & Ortagus, J. C. (2017). An Examination of the (Un)Intended Consequences of Performance Funding in Higher Education. Educational Policy, 31(5), 643-673. https://doi.org/10.1177/0895904815614398.
16. Krieger, B. (2024). Heterogeneous university funding programs and regional firm innovation: an empirical analysis of the German Excellence Initiative. Research Policy, 53(5). https://doi.org/10.1016/j.respol.2024.104995.
17. Buenstorf, G., & Koenig, J. (2020). Interrelated funding streams in a multi-funder university system: Evidence from the German Exzellenzinitiative. Research Policy, 49(3). https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.103924.
18. Rigby, J., Kobussen, G., Kalagnanam, S., & Cannon, R. (2021). Implementing responsibility centre management in a higher educational institution. International Journal of Productivity and Performance Management, 70(8), 2374-2392. https://doi.org/10.1108/IJPPM-05-2020-0218.
19. Yoon, S., Lee, C., Naderpajouh, N., & Hastak, M. (2023). A real option budget framework for asset management funding models in higher education institutions. Journal of Building Engineering, 80. https://doi.org/10.1016/j.jobe.2023.107719.
20. Yurchyshena, L. V. (2021). Model of higher education financing: Theoretical approaches and results of implementation in Ukraine. Educational Analytics of Ukraine, 3(14), 17-32. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-3-17-32.
21. Le, T. T., Nguyen, T. L., Trinh, M. T., Nguyen, M. H., Nguyen, M. P. T., & Phan, H.-H. (2021). Adopting the Hirschman–Herfindahl Index to estimate the financial sustainability of Vietnamese public universities. Humanities and Social Sciences Communications, 8, 247. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00927-2.
22. Garland, M. (2019). How vulnerable are you? Assessing the financial health of England’s universities. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 24(2), 43-52. https://doi.org/10.1080/13603108.2019.1689374.
23. Open Budget (2024). Retrieved from https://openbudget.gov.ua/national-budget/expenses?class=functional&view=table.
24. Minfin (2024). Retrieved from https://index.minfin.com.ua/ua/economy.
25. The formula for the distribution of state budget expenditures for higher education among institutions of higher education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12/24/2019 No. 1146. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF#Text.
26. Al-Filali, I. Y., Abdulaal, R. M. S., & Melaibari, A. A. (2023). A Novel Green Ocean Strategy for Financial Sustainability (GOSFS) in Higher Education Institutions: King Abdulaziz University as a Case Study. Sustainability, 15. https://doi.org/10.3390/su15097246.
27. Angori, G., Marzocchi, C., Ramaciotti, L., & Rizzo, U. (2023). A patent-based analysis of the evolution of basic, mission-oriented, and applied research in European universities. The Journal of Technology Transfer, 1-33. https://doi.org/10.1007/s10961-023-10001-5.
28. Totska, O. L. (2022). Financial aspects of scientific activity of higher education institutions in the regions of Ukraine and strategy of commercialization of its results. Journal of Management & Technology, 22, 34-57.
29. Ngcobo, X. M., Marimuthu, F., & Stainbank, L. J. (2024). Revenue sourcing for the financial sustainability of a university of technology: an exploratory study. Cogent Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2295173.
30. Stukalo, N., & Dluhopolskyi, O. (2020). Educational programs accreditation in pandemic times: challenges for NAQA (Ukraine). Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Sup2), 167-172. https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup2/260.
31. Shevchuk, I., & Shevchuk, A. (2022). Educational analytics through the lens of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine. Economy and Society, 39. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80.
32. Kholiavko, N., Zhavoronok, A., Marych, M., Viknianska, A., Kozlovskyi, S., & Herasymiuk, K. (2020). Countries disposition in the global scientific and educational area: management and clustering. International Journal of Management, 11(5), 400-415.
33. Orehova, T. V. (Ed.) (2021). Transformation of socio-economic systems under the challenges of global sustainable development: monograph. Vinnytsia: Nilan-LTD. ІSBN 978-966-924-917-3.
34. Kozlovskyi, S., Grynyuk, R., Baidala, V., Burdiak, V., & Bakun, Y. (2019). Economic security management of Ukraine in conditions of European integration. Montenegrin Journal of Economics, 15(3), 137-153. https://doi.org/10.14254/1800-5845/2019.15-3.10.
35. Afriyie, A. O. (2015). Financial sustainability factors of higher education institutions: A predictive model. International Journal of Education Learning and Development, 2(3), 17-38.
Наступні статті з поточного розділу:
Попередні статті з поточного розділу:
- Аналіз математичних методів опису фінансових потоків: динамічне моделювання інноваційної компанії - 29/10/2024 18:18
- Аналіз впливу вимушеної міграції на економічну стійкість України - 29/10/2024 18:18
- Інновації та інфраструктура: рушійні сили розвитку підприємства та економічних можливостей - 29/10/2024 18:18
- Оцінка конкурентних переваг підприємств ІТ системних інтеграторів з урахуванням галузевих чинників - 29/10/2024 18:18
- Оцінка точності цифрових моделей рельєфу для моделювання локальних геоїдів - 29/10/2024 18:18
- Інтелектуальна технологія обробки супутникових зображень Sentinel для картографування земного покриву - 29/10/2024 18:18
- Технологія управління кіберризиками для зміцнення інформаційної безпеки національної економіки - 29/10/2024 18:18
- Частотна залежність відображень від радіолокаційних орієнтирів - 29/10/2024 18:18
- Модель управління витратами трубного виробництва з використанням теорії графів - 29/10/2024 18:18
- Створення карти пластикових відходів з використанням даних дистанційного зондування у прибережній зоні провінції Тхань Хоа (В’єтнам) - 29/10/2024 18:18