Принципи формування освітніх стандартів нового покоління

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

 Автори:

В.О. Салов, кандидат технічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад „Національний гірничий університет“, директор науково-методичного центру, м. Дніпропетровськ, Україна

Т.О. Письменкова, Державний вищий навчальний заклад „Національний гірничий університет“, методист науково-методичної комісії науково-методичної Ради МОН України з гірництва, м. Дніпропетровськ, Україна

Реферат:

Мета. Розроблення методики формування освітніх стандартів з використанням компетентнісного підходу на основі Національної рамки кваліфікацій, удосконалення Національної рамки кваліфікацій (НРК).

Методика. При розробленні стандартів вищої освіти рівні професійної діяльності використовуються як складові інтегральних дескрипторів Національної рамки кваліфікацій. Компетенції фахівця використовуються як інформаційна база для формування змісту навчання та створення засобів діагностики якості підготовки випускника до професійної діяльності.Системоутворюючим елементом компетентнісного підходу до планування навчального процесу є цілі підготовки, діагностично сформульовані у вигляді професійних компетенцій (функції, задачі та відповідні уміння). Кожне конкретне уміння є одним із цілей професійної підготовки. Оцінювання рівня сформованості компетенцій здійснюється за допомогою середньозваженого бала. Облік трудовитрат студента при визначенні середньозваженого бала здійснюється за допомогою рівня обґрунтованої й запланованої компетенції, що об’єктивізує процес діагностики – більш високий рівень контрольованої компетенції є пріоритетним при оцінюванні.

Результати. Запропоновано алгоритм трансформації професійних стандартів в освітні з використанням компетентнісного підходу на основі Національної рамки кваліфікацій. Уточнено інтегровані дескриптори НРК, що дозволяє ідентифікувати освітньо-кваліфікаційні рівні за Законом України „Про вищу освіту“. Запропоновано надати освітньому рівню „бакалавр“ технологічного виду професійної діяльності за певною спеціальністю, що дозволить набути узгодженості вимог систем праці та освіти до визначення освітньо-кваліфікаційних рівнів. Для об’єктивізації контролю запропоновано використовувати систему оцінювання, що включає інтегральну оцінку результатів усіх видів навчальної діяльності студента за допомогою середньозваженого бала.

Наукова новизна. Створена концепція, що узагальнює та розвиває національні надбання у сфері стандартизації вищої освіти; уперше запропоновано до складу інтегральних дескрипторів Національної рамки кваліфікацій ввести рівні професійної діяльності фахівців з вищою освітою; уперше запропоновано використовувати компетенції фахівця як інформаційну базу для формування засобів діагностики.

Практична значимість. Створення стандартів вищої освіти нового покоління.

 

Список літератури / References: 
 
1. Державний класифікатор України: Класифікатор професій ДК 003-2010. - К: „Соцінформ“, 2010 – 746 с.
State classifier of Ukraine: Profession classifier SС 003-2010, (2010), Sotsinform, Kiev, Ukraine.
 
2. Мельник С.В. Образовательно-профессиональные стандарты в контексте реформирования системы подготовки кадров / С.В. Мельник // Государственное учреждение „Научно-исследовательский институт социально-трудовых отношений“. – Луганск: Виртуальная реальность, 2008. – 342 с. 
Melnik, S.V. (2008), “Education-professional standards in a context of reformation of specialists training system”, State Institution “Social and Employment Relationship Scientific and Research Institute”, Virtual reality, Lugansk, Ukraine.
 
3. Салов В.А. Формирование содержания и технологии профессиональной подготовки специалистов для горной промышленности: метод. пособие / Салов В.А. – Днепропетровск: НГА, 1996.
Salov, V.A. (1996), Formirovaniye soderzhaniya i tekhnologii professionalnoy podgotovki spetsyalistov dlya gornoy promyshlennosti [Forming of Content and Technology of Training of Specialists for Mining Industry], NMU, Dnepropetrovsk, Ukraine.
 
4. Письменкова Т.О. Шляхи трансформації національної рамки кваліфікацій у професійні та освітні стандарти / Т.О. Письменкова, В.О. Салов, В.О. Салова // Управління якістю підготовки кадрів з вищою освітою через удосконалення процедур ліцензування, акредитації та рейтингування: зб. тез доп. наук.-метод. конф., 15-16 берез. 2012 р., м. Дніпропетровськ; ред. кол.: В.О. Салов [та ін.]: у 2 т. - Дніпропетровск: Національний гірничий університет, 2012. – Т. 2. – 146 с.
Pismenkova, T.A., Salova, V.A. and Salov, V.A. (2012), “Transformation ways of the National Qualifications Framework to professional and educational standards”, Proc. of the Conf. “Uprаvlеniе kаchеstvоm pоdgоtоvki kаdrоv s vysshim оbrаzоvаniеm chеrеz usоvеrshеnstvоvаniе prоtsеdur litsеnzirоvаniya, аkrеditаtsii i rеytingоvаniya”, Dnepropetrovsk, pp. 65–70.
 
5. Постанова Кабінету Міністрів „Про затвердження Національної рамки кваліфікацій“: офіц. текст: [прийнято Постановою Кабінету Міністрів від 23 листопада 2011 р. № 1341]. – К., 2011
Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine “About Ratification of the National Qualifications Framework” (2011), Kiev, Ukraine.
 
6. Проект Закону „Про вищу освіту“ [Електроний ресурс]: офіц. текст: [від 08 червня 2012 р.]. – К., 2012 – Режим доступу: http://kpi.ua/attention
Draft of the low “About higher education” (2012), http://kpi.ua/attention (accessed August 13, 2012)
 
7. Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту): офіц. текст: [прийнято Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1998р. № 65]. – К., 1998
Statute of education-qualifiying levels (stepped education) (1998), Cabinet of Ministers of Ukraine, Kiev, Ukraine.
 
Files:
2012_6_salov
Date 2013-12-24 Filesize 436.2 KB Download 1245

Відвідувачі

7350443
Сьогодні
За місяць
Всього
1476
39946
7350443

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна Архів журналу за випусками 2012 Зміст №6 2012 Економіка та управління Принципи формування освітніх стандартів нового покоління