Статті

Використання вторинних ресурсів титан-цирконієвих кар’єрів при спорудженні автомобільних доріг

Рейтинг користувача:  / 1
ГіршийКращий 

Authors:


О. В. Ложніков*, orcid.org/0000-0003-1231-0295, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Б. Ю. Собко, orcid.org/0000-0001-9533-5126, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

А. В. Павличенко, orcid.org/0000-0003-4652-9180, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Ю. О. Кірічек, orcid.org/0000-0002-1573-0706, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (4): 124 - 129

https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-4/124



Abstract:



Мета.
Розробити методику визначення економічно доцільної відстані перевезення будівельного піску, що є вторинною сировиною кар’єрів рудної сировини, до об’єктів будівництва автомобільних доріг у порівнянні з доставкою піску з гірничих підприємств нерудної сировини з урахуванням показників землезбереження.


Методика.
У роботі використано комплекс методів досліджень: аналітичний – для встановлення основних техніко-економічних показників, що впливають на собівартість доставки піску з місця розробки до об’єкта спорудження дороги; техніко-економічний аналіз – для встановлення впливу дальності перевезення будівельних матеріалів на собівартість виконання будівельних робіт.



Результати.
Встановлена економічно допустима відстань перевезення пісків титан-цирконієвих гірничих підприємств до об’єктів будівництва автошляхів у порівнянні із залученням пісків з родовищ нерудної сировини. Доведено, що за умов використання пісків Мотронівського ГЗК, де основною сировиною є титан-цирконієві руди, окрім економічного ефекту від утилізації відходів гірничого виробництва є також і екологічний ефект від зменшення площ відвалів і хвостосховищ. При цьому собівартість піщаних порід при спорудженні дорожнього полотна буде знижена на суму від 3 до 60 % у залежності від відстані до об’єкту будівництва. При цьому площа земель, збережених від порушення новими гірничими виробками, сягне 3,3 га при будівництві ділянки дороги категорії І-б довжиною 2,5 км.


Наукова новизна.
Установлені залежності вартості піску та його доставки на об’єкт спорудження нової автомобільної дороги від відстані перевезення матеріалів при закупівлі піску на підприємстві основної сировини та з титан-цирконієвого родовища, на якому він розробляється як супутня сировина. Визначена залежність показника економічної ефективності спорудження автомобільної дороги від збільшення відстані доставки піщаних порід з титан-цирконієвого родовища, що дозволяє обґрунтувати раціональну відстань транспортування за техніко-економічними показниками.


Практична значимість.
Розроблена методика визначення ефективної відстані транспортування піщаних порід до будівельного об’єкту дозволяє розрахувати доцільність залучення супутніх корисних копалин рудних кар’є­рів при реконструкції та спорудженні нових автомобільних доріг, а також встановити ефект ресурсозбереження за рахунок зменшення площ гірничих об’єктів при видобутку рудної та нерудної сировини.


Ключові слова:
автомобільна дорога, кар’єр, пісок, відстань транспортування, вторинна сировина, економічна ефективність

References.


1. Karbovska, L., Bratus, A., Lozhachevska, O., Zhelezniak, E., & Navrotska, T. (2019). State and trends of the road goods transportation field development in Ukraine. Journal of Advanced Research in Law and Economics10(4(42)), 1022-1031. https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).04.

2. Irtyshcheva, I., Kramarenko, I., & Sirenko, I. (2022). The economy of war and postwar economic development: world and Ukrainian realities. Baltic Journal of Economic Studies8(2), 78-82. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2022-8-2-78-82.

3. Borko, T., Fradynskyi, O., Oneshko, S., Zalievska-Shyshak, A., & Krasota, O. (2022). Prospects for Restoring the Economic Potential of Ukraine in the Post-War Period. Economic Affairs67(4s), 815-823. https://doi.org/10.46852/0424-2513.4s.2022.15.

4. Segui, P., Safhi, A. E. M., Amrani, M., & Benzaazoua, M. (2023). Mining Wastes as Road Construction Material: A Review. Minerals, 13(1), 90. https://doi.org/10.3390/min13010090.

5. Poulikakos, L. D., Papadaskalopoulou, C., Hofko, B., Gschösser, F., Falchetto, A. C., Bueno, M., ..., & Partl, M. N. (2017). Harvesting the unexplored potential of European waste materials for road construction. Resources, Conservation and Recycling116, 32-44. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2016.09.008.

6. Sangiorgi, C., Lantieri, C., & Dondi, G. (2015). Construction and demolition waste recycling: An application for road construction. International Journal of Pavement Engineering16(6), 530-537. https://doi.org/10.1080/10298436.2014.943134.

7. Stehlik, D., Dasek, O., Hyzl, P., Coufalik, P., Krcmova, I., & Varaus, M. (2015). Pavement construction using road waste building material from a model to reality. Road Materials and Pavement Design16(sup1), 314-329. https://doi.org/10.1080/14680629.2015.1029680.

8. Drachuk, Y., Stalinskaya, E., Snitko, E., Zavgorodnyaya, E., Jaworska, M., Savyuk, L., & Cheylyakh, D. (2021). Slag waste of metallurgical production. Environmental and economic justification of their use in industry in Ukraine. Polityka Energetyczna-Energy Policy Journal, 169-182. https://doi.org/10.33223/epj/131205.

9. Gruszecka, A. M., & Wdowin, M. (2013). Characteristics and distribution of analyzed metals in soil profiles in the vicinity of a postflotation waste site in the Bukowno region, Poland. Environmental Monitoring and Assessment185, 8157-8168. https://doi.org/10.1007/s10661-013-3164-9.

10. Pactwa, K., Woźniak, J., & Dudek, M. (2020). Coal mining waste in Poland in reference to circular economy principles. Fuel, 270, 117493. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2020.117493.

11. Calandra, P., Quaranta, S., Figueira, B. A. M., Caputo, P., Porto, M., & Rossi, C. O. (2022). Mining wastes to improve bitumen performances: An example of circular economy. Journal of Colloid and Interface Science, 614, 277-287. https://doi.org/10.1016/j.jcis.2022.01.106.

12. Trehub, О. A. (2021). Transformation vectors of legal regulation in the field of energy use of waste. Economics and law. Section “Law”: Problems of Land, Environmental and Natural Resources Law, 83-89. https://doi.org/10.15407/econlaw.2021.02.083.

13. Shustov, O., Chebanov, M., & Perkova, T, (2022). Methodological principles of the selection of a resource-saving technology while developing water-bearing placer deposits. Mining of Mineral Deposits, 16(3), 115-122. https://doi.org/10.33271/mining16.03.115.

14. Drebenstedt, C. (2017). Selection of environmentally safe open-pit technology for mining water-bearing deposits. Mining of Mineral Deposits, 11, 70-75. https://doi.org/10.15407/mining11.03.070.

15. Oluwasola, E. A., Hainin, M. R., & Aziz, M. M. A. (2014). Characteristics and utilization of steel slag in road construction. Jurnal Teknologi, 70(7). https://doi.org/10.11113/jt.v70.3591.

16. Hryhorak, M. Yu., Dzwigol, H., Kwilinski, A., Trushkina, N., & Ovdiienko, O. V. (2021). On the application of the concept of circular economy to ensure balanced sustainable development of the national logistics system in Ukraine. Intellectualization of Logistics and Supply Chain Management, (7-8), 6-25. https://doi.org/10.46783/smart-scm/2021-7(8)-1.

17. Ladychenko, V., Melnychuk, O., Golovko, L., & Burmak, O. (2020). Waste Management at the Local Level in the EU and Ukraine. European Journal of Sustainable Development, 9(1), 329-329. https://doi.org/10.14207/ejsd.2020.v9n1p329.

18. Kinnunen, P. H. M., & Kaksonen, A. H. (2019). Towards circular economy in mining: Opportunities and bottlenecks for tailings valorization. Journal of Cleaner Production, 228, 153-160. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.04.171.

19. Gayana, B. C., & Ram Chandar, K. (2018). Sustainable use of mine waste and tailings with suitable admixture as aggregates in concrete pavements-A review. https://doi.org/10.12989/acc.2018.6.3.221.

20. Gorova, A., Borysovs’ka, O., & Krups’ka, L. (2013). The development of methodology for assessment of environmental risk degree in mining regions. Annual Scientific-Technical Collection Mining of Mineral Deposit, 207-209. https://doi.org/10.1201/b16354-38.

21. Gorova, A., & Borysovska, O. (2013). The study of ecological state of waste disposal areas of energy and mining companies. Annual Scientific-Technical Collection Mining of Mineral Deposits, 169-172. https://doi.org/10.1201/b16354-29.

22. Kulikov, P., Aziukovskyi, O., Vahonova, O., Bondar, O., Akimova, L., & Akimov, O. (2022). Post-war Economy of Ukraine: Innovation and Investment Development Project. Economic Affairs (New Delhi), 67(5), 943-959. https://doi.org/10.46852/0424-2513.5.2022.30.

23. Babets, D., Sdvyzhkova, O., Shashenko, O., Kravchenko, K., & Cabana, E. C. (2019). Implementation of probabilistic approach to rock mass strength estimation while excavating through fault zones. Mining of Mineral Deposits, 13(4), 72-83. https://doi.org/10.33271/mining13.04.072.

 

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

7502667
Сьогодні
За місяць
Всього
3323
25153
7502667

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна