Scientific concept of management of industrial production competitiveness

User Rating:  / 0
PoorBest 

Authors: О.А. Parshyna, Doctor of Science (Econ.), Associate Professor, State Higher Educational Establishment “National Mining University”, Head of the Department of Management of Industrial Sphere, Dnipropetrovsk, Ukraine

Annotation:

The article defines the problem of increase of scientific level of decision-making methodology on competitiveness of industrial production on the basis of the analysis of last researches under the theory and competitiveness practice. The scientific concept of industrial production competitiveness management is offered and the basic components of this concept are considered: principles of competitiveness management, hypotheses, approaches, models, methods and concepts.

References

1. Акофф Р.Л. Планирование в больших экономических системах / Акофф Р.Л.; пер. с англ. – М.: Советское радио, 1972. – 224 с.

Akoff R.L. Role of planning in the large economic systems / Akoff R.L.; translated from English – M.: Sovezkoe radio, 1972. – 224 p.

2. Амоша О. Конкурентоспроможність вітчизняного промислового виробництва та проблеми вступу України до світової організації торгівлі / О. Амоша, Л. Збаразька // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – 2002. – № 8–2. – С. 70–73.

Amosha O.I. Competitiveness of domestic industrial production and the problem of entry of Ukraine to WTO / O.I. Amosha, L. Zbarska // Visnyk Ternopilskoi akademii narodnoho hospodarstva. – 2002. – № 8–2. – P. 70–73.

3. Ансофф И. Стратегическое управление / Ансофф И.; пер. с англ.; науч. ред. и авт. предисл. Л.И. Евенко. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.

Ansoff I. Strategic management / Ansoff I.; translated from English; Editor L.I. Evenko. – M.: Ekonomika, 1989. – 519 p.

4. Боумен К. Основы стратегического менеджмента / Боумен К. – М.: Банки и биржи, Издат. об-ние „ЮНИТИ“, 1997. – 153 с.

Boumen K. Strategic management foundations / Boumen K. – M.: Banki i birshchi, Publising house “YNITI”, 1997. – 153 p.

5. Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация: [монография] / Воронкова А.Э. – Луганск: Изд-во Восточно-украинского национального университета, 2000. – 315 с.

Voronkova A.E. Strategic management of enterprise competitive potential: diagnostics and organization: [monograph] / Voronkova A.E. – Lugansk: Izd-vo Vostochno-ukrainskogo universiteta, 2000. – 315 p.

6. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика / Голубков Е.П. – М.: Финпресс, 2000. – 464 с.

Golubkov E.P. Marketing researches: theory, methodology and practice / Golubkov E.P. – M.: Finpress, 2000. – 464 p.

7. Губський Б.В. Інвестиційні процеси в глобальному середовищі / Губський Б.В. – К.: Наукова думка, 1998. – 390 с.

Gubskyi B.V. Investment processes in global environment / Gubskiy B.V. – K.: Naukova dumka, 1998. – 390 p.

8. Економічна енциклопедія: [у трьох томах] / Редкол.: С.В. Мочерний (відп.ред) [та ін.]. Т.1. – К.: Видавничий центр „Академія“, 2000. – 864 с.

Economic encyclopaedia: [in three volumes] / Edited by S.V. Mochernyy [et al.]. Vol.1. – К.: Publishing house “Akademiia”, 2000. – 864 p.

9. Иванов Ю.Б. Конкурентоспособность предприятия в условиях формирования рыночной экономики / Иванов Ю.Б. – Харьков: РИО ХГЭУ, 1997. – 246 с.

Ivanov Y.B. Competitiveness of an enterprise in the conditions of forming of market economy / Ivanov Y.B. – Kharkov: RIO KHGEU, 1997. – 246 p.

10. Основы маркетинга / Ф. Котлер, Г. Армстронг, Дж. Сондерс, В. Вонг; [2-е европ. изд.]. – М., СПб., К.: Издательский дом „Вильямс“, 1999. – 1152 с.

Marketing bases / F. Kotler, G. Armstrong, D. Sonders, V. Vong; [2 edition]. – М., SPb., K.: Publishing house “Vilyams”, 1999. – 1152 p.

11. Мескон М.Х. Основы менеджмента / М.Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М.: Дело, 1994. – 680 с.

Meskon M.Kh. Management bases. / M.Kh. Meskon, M. Albert, F. Khedouri. – М.: Delo, 1994. – 680 p.

12. Паршина О.А. Управління конкурентоспроможністю продукції машинобудування: концепції, рішення, стратегії: моногр. / Паршина О.А. – Д.: Національний гірничий університет, 2010. – 287 с.

Parshina O.A. Management of machine building products competitiveness: conceptions, decisions, strategies: monograph / Parshina O.A. – D.: Natsionalnyi hirnuchyi universytet, 2010. – 287 p.

13. Павлова В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка та стратегія забезпечення: [монографія] / Павлова В.А. – Д.: Вид-во ДУЕП, 2006. – 276 с.

Pavlova V.A. Competitiveness of an enterprise: estimation and strategy of providing: [monograph] / Pavlova V.A. – D.: Publishing house DUEP, 2006. – 276 p.

14. Портер М. Стратегія конкуренції / М. Портер, Е. Майкл; пер. з англ. А.Олійник, В. Сільський. – К.: Основи, 1998. – 390 с.

Porter M. Strategy of competition / M. Porter, E. Maykl; translated from English. A. Oliynuk, V. Silskiy. – К.: Osnovy, 1998. – 390 p.

15. Скударь Г.М. Управление конкурентоспособностью крупного акционерного общества: проблемы и решения / Скударь Г.М. – К.: Наук. думка, 1999. – 496 с.

Skudar G.M. Management by competitiveness of large joint-stock company: problems and decisions / Skudar G.M. – К.: Nauk. dumka, 1999. – 496 p.

16. Фасхиев Х. Модель управления конкурентоспособностью предприятия / Фасхиев Х. // Проблемы теории и практики управления. – 2008. – № 2. – С. 69–80.

Faskhiyev Kh. Competitiveness of enterprise management model / Faskhiev Kh. // Problemy teorii i praktiki upravleniya. – 2008. – No.2. – P. 69–80.

17. Философский энциклопедический словарь / Редкол.: С.С. Аверинцев, Э.А. Араб-Оглы, Л.Ф. Ильичёв и др. – [2-е изд.]. – М.: Сов. энциклопедия, 1989. – 815 с.

Philosophical encyclopaedic dictionary / [Editorial board.: S.S. Aberintsev, E.A. Arab-Ogly, L.F. Ilichov et al.] – [2 edition.]. – М.: Sov. enziklopediya, 1989. – 815 p.

18. Украинский Советский Энциклопедический Словарь: в 3-х т. / Редкол.: А.В. Кудрицкий (ответ. ред.) и др. – К.: Глав. ред. УСЭ, – 1988. – Т.2. – 1988. – 768 с.

Ukrainian Soviet Encyclopaedic Dictionary: in 3 vol. / Redkol.: A.V. Kudritskiy (otvet. red.) et al. – К.: Glav. red. USE, – 1988. – Vol.2. – 1988. – 768 p.

Files:
2011_03_o_parsh
Date 2012-11-27 Filesize 325.19 KB Download 1424

Visitors

7351032
Today
This Month
All days
307
40535
7351032

Guest Book

If you have questions, comments or suggestions, you can write them in our "Guest Book"

Registration data

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Journal was registered by Ministry of Justice of Ukraine.
Registration number КВ No.17742-6592PR dated April 27, 2011.

Contacts

D.Yavornytskyi ave.,19, pavilion 3, room 24-а, Dnipro, 49005
Tel.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
You are here: Home Archive by issue 2011 Contents No.3 2011 Economy and management Scientific concept of management of industrial production competitiveness