Формування ціннісних орієнтацій особистості здобувача вищої освіти в економічній галузі засобами української мови

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


О. А. Гордієнко*, orcid.org/0000-0003-3384-3656, Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

О. М. Марущак, orcid.org/0000-0002-5010-9667, Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

О. А. Мірошниченко, orcid.org/0000-0002-5712-3752, Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, e-mail Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Л. С. Шевцова, orcid.org/0000-0002-6343-782X, Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

О. В. Косигіна, orcid.org/0000-0002-1895-4350, Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, м. Житомир, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2025, (2): 214 - 222

https://doi.org/10.33271/nvngu/2025-2/214



Abstract:



Мета.
Встановити характер процесу формування ціннісних орієнтацій особистості (ЦОО) студента-економіста (СЕ) та значення для цього процесу української мови. Завдання статті: виявлення впливу розшарування студентів закладів вищої освіти (ЗВО) на набування ними ЦОО; виявлення напрямів адаптації ЗВО до динамічної деформації освітньо-виховного середовища (ОВС); оцінювання впливу комунікативних компетентностей на інші компетентності.


Методика.
Метод статистичного аналізу використано для розрахунку коефіцієнтів кореляції комунікативних компетентностей та інших компетентностей здобувачів соціономічних професій. Метод порівняльного аналізу дозволив установити рівень розшарування студентів щодо ЦОО. Метод критичного аналізу ‒ встановити соціально-лінгвістичні домінанти навчального процесу. Герменевтичний метод ‒ указати напрями змін регуляторних актів, якими визначається формування ЦОО.



Результати.
Обґрунтовано, шо соціально-лінгвістичні домінанти навчального процесу в умовах війни стають не лише інструментом відновлення й посилення національної свідомості, тобто необхідним компонентом формування ЦОО та інструментом набування інтегральної фахової компетентності, але й інструментом забезпечення психологічної стійкості СЕ. Виявлено високий рівень кореляції комунікативних компетентностей, що обумовлюються, насамперед, високим рівнем засвоєння державної мови й компетентностей, необхідних представникам соціономічних професій. Встановлено, що СЕ поступаються набувачам інших соціономічних професій за рівнем соціальних компетентностей.


Наукова новизна.
Встановлено нерівномірний характер процесу формування ціннісних орієнтацій особистості ЦОО. Зазначено, що цей процес може мати прямий і зворотній характер. Обґрунтовано, шо деформація ОВС призводить до погіршення формування ЦОО й набування здобувачами соціальних і професійних компетентностей. Доведена необхідність формування профілю ціннісних орієнтацій студентів для набування ними власних мотивацій до навчання.


Практична значимість. Запропоновані напрями освітньо-виховної роботи, що збільшать адаптабельність ЗВО в умовах динамічної деформації освітньо-виховного середовища.


Ключові слова:
ціннісні орієнтації, українська мова, методика української мови, вища освіта, професійні й соціальні компетентності

References.


1. Ministry of Education and Science of Ukraine (2024). Action Plan for the Implementation of the Concept for the Development of Civic Education in Ukraine until 2030. The Order of the dated February 7, 2024 No. 131. Retrieved from https://znayshov.com/News/Details/zatverdzheno_plan_zakhodiv_z_realizatsii_kontseptsii_hromadianskoi_osvity_v_ukraini

2. Buherko, J., & Hirnyak, H. (2024). Social-psychological factors of professional self-determination among students of higher education institutions. Scientific Notes. Series: Psychology, (1), 18-24. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-2

3. Dem’yanyuk, V. (2018). Features of formation of professional and value orientations of specialists from accounting. Higher education in Ukraine in the context of integration into the European educational area, 82(IV), 210-218. Retrieved from https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/139

4. Khan, S., Zayed, N. M., Darwish, S., Nitsenko, N., Islam, K. M. A., Hassan, Md. A., & Dubrova, O. (2023). Pre and Present COVID-19 Situation: A Framework of Educational Transformation in South Asia Region. Emerging Science Journal, 7(Special Issue “COVID-19: Emerging Research”), 81-94. https://doi.org/10.28991/ESJ-2023-SPER-06

5. Klymenko, O., Chepak, V., & Chepurko, G. (2023). Value Orientations of Youth Students: Transformation of National Identity and Consciousness in the Conditions of War. Filosofija. Sociologija, 34(4). https://doi.org/10.6001/fil-soc.2023.34.4.6

6. Hordiienko, O. (2023). The competition method as a means of determining the value orientations of students in the Ukrainian language classes for professional directions. Current Issues in the Humanities, 68(1), 231-237. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-1-36

7. Lokarieva, H., & Chorna, H. (2022). Transformation of Value Orientations of Higher Education Applicants in Ukraine. Journal of Curriculum and Teaching, 11(3), 95-102. https://doi.org/10.5430/jct.v11n3p95

8. Bybyk, D. (2022). Value orientations of student youth of Ukraine under the conditions of the state of martial. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 25, 43-54. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2022-26-1-43-54

9. Shcherban, T., Lemak, O., & Dankanych, A. (2022). Psychological and pedagogical features of the values formation in the process of training economists. International scientific journal “Education and science”, 1(32), 123-128.

10.      Savelchuk, I. (2022). Social expectations of young people: from theoretical consideration to practical application in war and post-war period. Social Work and Education, 9(1), 113-121. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.9

11.      Nanivskyy, R. (2023). Cultural approach in the development of value orientations of students of technical specialties. Chapter “Pedagogical sciences”, 2(27), 291-319. Publishing House “Baltija Publishing”. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-355-2-27

12.      Sysoev, A. (2020). Professional training of economic industry specialistsin the context of global sustainable development. Oświatologia, 9, 38-45. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.5

13.      Telovata, M. (2019). Theoretical principles of formation of professional competence of future specialists of the economic branch in institutions of higher education. Scientific herald of the Institute of vocational education and training of NAES of Ukraine, 1(18), 11-15. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.11-15

14.      Hrytsenko, A., & Holub, A. (2024). Value orientations in teaching the disciplines of historical and civic education: socio-philosophical and legal analysis. Baltic Journal of Legal and Social Sciences, 2, 13-17. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2024-2-2

15.      Poiezdnik, O. (2021). Theoretical model of the economist’s professional competence. Bulletin of the G. S. Skovoroda KhNPU. Psychology, 64, 83-96. https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.05

16.      Bogdan, J., & Kolisnyk, M. (2024). Communicative soft skills of a socio-economic specialist. Bulletin of the G.S. Skovoroda KhNPU, Psychology, 70, 66-78. https://doi.org/10.34142/23129387.2024.70.05

17.      Bulgakova, O., & Savchenkova, M. (2023). Psychological characteristics of future specialists in the socionomic sphere. Prospects and innovations of science, 12(30), 597-608. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-12(30)-597-608

18.      Kamionka, M. (2020). Patriotism of the Young Generation in Ukraine in the Era of Hybrid War. Lithuanian annual strategic review, 18, 221-239. https://doi.org/10.47459/lasr.2020.18.10

19.      Kyiv International Institute of Sociology (2023). Attitude towards the teaching of the Russian language in Ukrainian-language schools: the results of a telephone survey conducted on February 14–22, 2023. Retrieved from https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1202&page=1&t=10

20.      Miroshnychenko, O. (2024). The role of personality orientation in the development of social competences in the process of training a future specialist in the educational sphere. New learning technologies, 98, 137-147. https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.17

21.      Times Higher Education (2024). World University Rankings 2024 by subject: business and economics. Retrieved from https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2024/subject-ranking/business-and-economics#!/length/25/locations/UKR/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

22.      Synyshyna, V., & Yakovytska, L. (2023). Psychological and pedagogical conditions for the formation of students’ spiritual values in a higher education institution. Bulletin of Science and Education, 8(14). https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-8(14)-752-767

23.      Basyuk, N. A., Hordiienko, O. A., Dmytruk, O. V., Marushchak, O. M., & Miroshnychenko, O. A. (2023). Socionomic factors of the creation educational environment of the institution higher education as a condition for the formation of professional competences of future specialists’ socionomic professions. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 48, 461-472. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.48.2023.3950

24.      Fatkhutdinov, V. H., Amarathunga, B. H., Nitsenko, V. S., Svyrydenko, D. B., & Kotsur, V. V. (2023). Analysis of motivation determinants in the implementation of online training of future managers at state universities. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (3), 171-176. https://doi.org/10.33271/nvngu/2023­3/171

25.      Shandruk, S. K., & Chernets, B. V. (2021). Creative potential as a factor of psychological well-being of students. Bulletin of the KhNPU named after G.S. Skovoroda. Psychology, 65, 224-234. https://doi.org/10.34142/23129387.2021.65.14

26.      Cabinet Ministers of Ukraine (2022). On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022‒2032: Order, February 23, 2022 No. 286-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

27.      European Parliament and Council (2006). Recommendation 2006/962/EC of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text

 

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

9666685
Сьогодні
За місяць
Всього
19
806115
9666685

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, оф. 24 а
Тел.: +38 (066) 379 72 44.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна Публікаційна етика UkrCat Архів журналу 2025 Зміст №2 2025 Формування ціннісних орієнтацій особистості здобувача вищої освіти в економічній галузі засобами української мови