Diagnostic means as a part of higher education standards
- Details
- Category: Economy
- Last Updated on Wednesday, 28 November 2012 11:28
- Published on Thursday, 22 November 2012 16:06
- Hits: 3930
Authors:
V.O. Salov, Candidate of Science (Tech.), Professor, State Higher Educational Establishment “National Mining University”, Head of Sciences-Methodical Centre, Dnipropetrovsk, Ukraine
Т.O. Pysmenkova, State Higher Educational Establishment “National Mining University”, Methodist, Dnipropetrovsk, Ukraine
Annotation:
The paper describes an algorithm of diagnostic tools forming which provides for structurally-logical connection between specialist's competences with the results of studies, and orientation on diagnostics of formed competencies level. Relations of goals of higher education with specialist's skills and abilities are described. Diagnostic tools determine whether the planned educational results was achieved or not, they have clear criteria of evaluation.
References
1. Петренко В.Л. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи вищої освіти / Петренко В.Л. // Вища освіта: інформаційний вісник. – 2003. – №10 – 82с.
Petrenko V.L. A complex of normative documents for development of constituents of the system of higher education / Petrenko V.L. // Vyshcha osvіta: informational bulletin. – 2003. – №10 – 82 p.
2. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. – К.: Ленвіт, 2006. – 35с.
Standards and recommendations on providing of quality in European higher education. – K.: Lenvit, 2006. – 35 p.
3. Півняк Г.Г. Стандарти вищої освіти як механізм впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців / Півняк Г.Г. // Доповідь на міжнародному семінарі „Гарантії якості, європейська система передачі накопичення кредитів та практика імплементації Болонського процесу в різних європейських країнах“ – Дніпропетровськ, НГУ, 2004р.
Pіvniak G.G. Standards of higher education as a mechanism of introduction of the credit-module system of preparation of specialists / Pіvnyak G.G. // Lecture at the international seminar “Quality assurance, European system of transmission and accumulation of credits and Bologna process implementation practice in different European countries» – Dnіpropetrovsk, NGU, 2004.
4. Байденко В.И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы): Методическое пособие / Байденко В.И. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005.
Baidenko V.I. Competence approach to planning of state educational standards of higher professional education (methodological and methodical questions): tutorial / Baidenko V.I. – M.: Research Center of Problems of Specialists Preparation Quality, 2005.
5. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / Зимняя И.А. // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5.
Zimnyaya I.A. Key competenses are a new paradigm of result of education / Zimnyaya I.A. // Vyssheye obrazovaniye segodnya. – 2003. – No.5.
6. G.G. Pivnyak. Realization of the qualified approach іn higher education standards of Ukraine/ G.G. Pivnyak, T.A. Pismenkova, V.A. Salov // 37th International Engineering Education Symposium IGIP/
7. Морозова Т.Ю. Освітні стандарти в контексті Болонських реформ і можливостей інформатизації / Морозова Т.Ю. // Вища школа. – 2005. – №5. – С. 26–34
Morozova T.Y. Educational standards in the context of Bologna reforms and possibilities of informatization / Morozova T.Y. // Vyshcha shkola. – 2005. – №5. – P. 26–34
8. Степко М.Ф. Компетентісний підхід: його сутність. Що є прийнятним, а що проблемним для вищої освіти України? / Степко М.Ф // Вища освіта України. – 2009. – №1. – С.43 – 52
Stepko M.F. Competence approach: essence. What is acceptable, and what makes a problem for higher education of Ukraine? / Stepko M.F // Vyshcha osvіta Ukrainy. – 2009. – №1. – P. 43–52
2011_03_salov | |
2012-11-27 355.91 KB 2338 |